ANALISIS BERBICARA DAN PERMASALAHANNYA PADA ANAK USIA 10 TAHUN

Atika Inayati, Setia Rini

Abstract


Abstract: Analysis Of Speech And Its Problems In Children Aged 10 Years. The purpose of this research is to find out the difficulty of speaking in children aged 10 years, and to find out the factors that cause difficulty speaking in these children. The type of research used by researchers is descriptive qualitative research. Data analysis techniques in this study are data collection, data reduction, data presentation and conclusions. The subjects in this study were MS, a 10-year-old child who had difficulty speaking, parents, teachers, and the people closest to the respondent. The results showed that: (1) children aged 10 years had difficulty speaking; (2) Factors that can affect children's speaking difficulties can come from internal factors and external factors. Internal factors include inferiority, lack of confidence in children, feeling anxious, afraid, and afraid of being wrong. The factors that come from outside are from the environment, family, lack of interaction with other people, and always being ridiculed by friends. (3) Efforts to overcome children's speech difficulties, namely by giving new words every day, children are often invited to communicate, children are also often invited to read books or illustrated stories, always correct the child's wrong speech, when the wrong word is If this is justified, try to always repeat the word until the child pronounces the word correctly. When the child has said the right word, don't ignore it, always give a response and praise to the child. This study concluded that the factors that can influence speech difficulties in children are internal factors and external factors. In addition, the child not only has difficulties in speaking but he also experiences difficulties and obstacles in the learning process, if the learning outcomes in the form of assignments at home the child gets a high score while the assignments carried out at school the child gets a low score then in addition have difficulty speaking also experience delays in learning.

 

Keywords: Speech, Speaking problem, 10 year old child

 

ABSTRAK : Analisis Berbicara Dan Permasalahannya Pada Anak Usia 10 Tahun. Tujuan dilaksanakannya penelitian untuk mengetahui kesulitan berbicara pada anak usia 10 tahun, dan untuk mengetahui faktor penyebab kesulitan berbicara pada anak tersebut. Jenis penelitian yang digunakan oleh peneliti adalah adalah penelitian kualitatif deskriptif. Teknik analisis data pada penelitian ini adalah pengumpulan sebuah data, reduksi data, penyajian data dan  kesimpulan. Subjek pada penelitian ini yaitu MS seorang anak berusia 10 tahun yang mengalami kesulitan berbicara, orang tua, Guru, serta orang-orang terdekat dari responden. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) anak usia 10 tahun mengalami kesulitan dalam berbicara; (2) Faktor yang dapat mempengaruhi kesulitan berbicara anak bisa berasal dari faktor dalam dan faktor luar. Faktor dalam meliputi minder, anak kurang percaya diri, merasa cemas, takut, dan takut salah. Adapun faktor yang berasal dari luar yaitu dari lingkungan, keluarga, kurangnya interaksi dengan orang lain, dan selalu diejek oleh temannya. (3) Upaya dalam mengatasi kesulitan berbicara anak yaitu dengan cara memberikan kata-kata baru setiap hari, anak sering di ajak untuk berkomunikasi, anak juga sering diajak membaca buku atau cerita bergambar, selalu mengoreksi ucapan yang salah dari anak, ketika kata yang salah sudah dibenarkan maka usahakan selalu mengulang-ulang kata tersebut sampai anak mengucapkan kata dengan benar. Ketika anak sudah mengatakan kata yang benar, jangan di abaikan, selalu berikan respon dan pujian kepada anak. Penelitian ini mendapatkan kesimpulan bahwa faktor yang dapat mempengaruhi kesulitan berbicara pada anak yaitu faktor internal dan faktor eksternal. Selain itu anak tidak hanya mengalami kesulitan dalam berbicara saja akan tetapi ia juga mengalami kesulitan dan hambatan dalam proses pembelajaran, jika hasil belajar berupa tugas di rumah anak tersebut mendapatkan nilai tinggi sedangkan pada tugas yang di kerjakan di sekolah anak tersebut mendapatkan nilai yang kurang maka selain mengalami kesulitan berbicara juga mengalami keterlambatan dalam belajar.

 

Kata Kunci: Berbicara, Permasalahan Berbicara, Anak usia 10 tahun

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v7i2.43409

Article Metrics

Abstract view : 148 times
PDF - 173 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Atika Inayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.