KAJIAN LITERATUR MENGENAI HASIL BELAJAR IPA DENGAN MODEL PBL(PROBLEM BASED LEARNING) PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Dewi Pertiwi Aghel

Abstract


Abstract : Literature Study Of Science Learning Outcomes With The PBL Model In Elementary School Students. The PBL Model for Elementary School Students This study aims to identify differences in science learning outcomes for elementary school students who are taught through a PBL model. The type of research used is meta-analysis of research that has been done before. This study used a quantitative synthesis method. The purpose of this study was to determine the effect of using a PBL model on elementary science subjects. For this research, data was collected by searching for journals with Google Scholar. basic science, PBL From the PBL model, 9 survey results were selected in the % format for further analysis Based on the analysis results from 9 studies, it can be concluded that learning according to the problem- PBL model can improve learning outcomes Science students. Study results increased from a minimum of 26.30% to a maximum of 67.20%, with an average of 43.52%.

 

Keywords: Improving Science learning outcomes, PBL

 

Abstak: Kajian Literatur Mengenai Hasil Belajar Ipa Dengan Model PBL untuk Siswa SD Penelitian ini memiliki tujuan guna mengidentifikasi ketidaksamaan hasil belajar IPA siswa SD yang diajarkan lewat model pembelajaran dengan basis masalah. Jenis penelitian yang dipakai ialah meta analisis dari penelitian yang sudah dilaksanakan. Penelitian ini memakai metode sintesis kuantitatif Tujuan dari penelitian ini ialah guna memahami pengaruh pemakaian model pembelajaran dengan basis masalah di mata pelajaran IPA SD Untuk penelitian ini, data dikumpulkan dengan melakukan penelusuran jurnal dengan Google Scholar Keyword yang dipakai di penelitian jurnal: peningkatan pembelajaran hasil dalam ilmu-ilmu dasar, pembelajaran dengan basis masalah Dari model pembelajaran dengan basis masalah, dipilih 9 hasil survei di format % untuk analisis lebih lanjut Berdasarkan hasil analisis dari 9 penelitian, bisa diambil simpulan jika pembelajaran selaras dengan masalah- Model PBL bisa menaikkan hasil belajar IPA siswa.Hasil belajar meningkat dari minimal 26,30% menjadi maksimal 67,20%, dengan rerata 43,52%.

 

Kata kunci : Meningkatkan Hasil belajar IPA, PBL

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v7i3.44028

Article Metrics

Abstract view : 228 times
PDF - 91 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dewi Pertiwi Aghel

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.