ANALISIS PELAKSANAAN PENGELOLAAN KELAS YANG BERSIFAT KURATIF DI KELAS IV A

Inda Budiarti Rohaedin, Cece Rakhmat, Winarti Dwi Febriani

Abstract


Abstract: This study aims to determine curative classroom management and supporting factors in classroom management. Management of curative classes is carried out because there are phenomena of problems that occur in students such as a lack of conduciveness during the learning process, and to deal with these problems the teacher needs a way to solve them. The method used is a qualitative method with a descriptive research type and uses observation data collection techniques, interviews and documentation. The results of this study indicate that the implementation of curative classroom management in class IV A has in common with classroom management in general such as motivating students to focus while studying, creating conditions for students to study in class, guiding students well, managing class, cleaning the room class for the convenience of students, good interaction between teachers and students. This research provides information that curative classroom management is important because in carrying out the learning process the teacher must have good skills in managing the class.

Keyword: Classroom management, curative action, supporting factors for classroom management.

Abstrak: Penulisan ini bertujuan untuk mengetahui pengelolaan kelas yang bersifat kuratif dan faktor pendukung dalam pengelolaan kelas. Pengelolaan kelas kuratif dilakukan karena terdapat fenomena permasalahan yang terjadi pada peserta didik seperti kurangnya kondusifitas pada saat proses belajar berlangsung, dan untuk menangani permasalahan tersebut guru memerlukan cara untuk menyelesaikannya. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan jenis penulisan deskriptif dan menggunakan teknik pengumpulan data observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil Penulisan ini menunjukkan bahwa Pelaksanaan pengelolaan kelas yang bersifat kuratif di kelas IV A memiliki kesamaan dengan pengelolaan kelas pada umumnya seperti Memotivasi peserta didik untuk fokus saat belajar, menciptakan kondisi peserta didik untuk belajar di kelas, membimbing siswa dengan baik, mengatur kelas, membersihkan ruang kelas untuk kenyamanan peserta didik, interaksi yang baik antara guru dan peserta didik.Penulisan ini memberikan informasi bahwa pengelolaan kelas yang bersifat kuratif itu penting karena dalam menjalankan proses pembelajaran guru harus memiliki kemampuan yang baik dalam mengelola kelas.


Kata Kunci: Pengelolaan kelas, Tindakan kuratif, Faktor pendukung pengelolaan kelas


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v7i3.46071

Article Metrics

Abstract view : 132 times
PDF - 159 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Inda Budiarti Rohaedin, Cece Rakhmat, Winarti Dwi Febriani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.