ANALISIS KESULITAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPSI SISWA

Okta Sarina, Masnunah Masnunah, Sylvia Lara Syaflin

Abstract


Abstract: This research aims to describe the analysis of descriptive writing skills in students. This type of research is qualitative. The method used is descriptive. Data collection techniques involve observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used is descriptive analysis presented in the form of words and average percentage scores. The data collection technique involves observing fourth-grade students in SD Negeri 2 Sukabumi, interviewing fourth-grade teachers and students in SD Negeri 2 Sukabumi, distributing Student Worksheets (LKS) to 20 students, and documenting photos during the research. The results of this study show that overall, fourth-grade students in SD Negeri 2 Sukabumi have good and satisfactory scores. Another difficulty experienced by the students is their inability to create easily understandable sentences and write with correct spelling. Based on the assessment indicators for descriptive writing, the highest score is for the theme indicator, while the lowest score is for sentence structure and spelling usage.

Keywords: Indonesian language, Qualitative, Descriptive Essay Writing

Abtrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan analisis keterampilan menulis deskripsi pada siswa.Jenis penelitian ini adalah kualitatif. Metode yang digunakan adalah deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, Wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan teknik deskriptif yang disajikan dalam bentuk kata-kata dan nilai rata-rata persentase. Teknik pengumpulan datanya menggunakan observasi wali kelas IV SD Negeri 2 Sukabumi wawancara kepada wali kelas IV dan siswa kelas IV SD Negeri 2 Sukabumi, Lembar Kerja Siswa (LKS) yang dibagi ke 20 orang siswa dan dokumentasi berupa foto-foto pada saat penelitian. Hasil penelitian ini adalah bahwa secara keseluruhan siswa kelas IV SD Negeri 2 Sukabumi mempunyai nilai baik dan cukup baik. Kesulitan lain yang dialami siswa yakni, siswa belum bisa membuat kalimat yang mudah dipahami dan menulis dengan menggunakan ejaan yang benar. Bedasarkan indikator penilain melnulis deskripsi yang paling tinggi yakni indikator tema dan yang paling rendah yakni, ketetapan susunan kalimat dan ketetapan penggunaan ejaan.

Kata Kunci: Bahasa Indonesia, Kualitatif, Menulis Karangan Deskriptif


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v7i4.48752

Article Metrics

Abstract view : 98 times
PDF - 92 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Sarina Okta, Masnunah, Sylvia Lara Syaflin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.