KREATIVITAS GURU DALAM PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN TEMATIK DI 3 SD KECAMATAN MEDAN MARELAN T.A 2021/2022

Elizon Nainggolan, Marisa Yolanda Pertiwi

Abstract


Abstract : This study aims to find out how teachers use media in thematic learning in 3 SD Medan Marelan District and to find out how teachers develop creativity in thematic learning in 3 SD Kecamatan Medan Marelan. The approach that will be carried out by researchers is to use a type of qualitative research. Based on the results of observations and interviews, it can be interpreted that the teacher's creativity when opening learning can be said to be realized, with the teacher's efforts, the learning class will be well conditioned and the learning process will be conducive. So it can be concluded, that teachers by utilizing and developing media can make learning more meaningful, learning becomes more standardized and the quality of student learning increases. By utilizing learning media, students can develop a positive attitude towards the material that has been delivered. Although not all material in learning uses media, at least the teacher has provided the best for students.


Keywords : Creativity, Teacher, Thematic Learning Media
 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana cara guru memanfaatkan media dalam pembelahran tematik di 3 SD Kecamatan Medan Marelan dan untuk mengetahui cara guru dalam mengembangkan kreativitas dalam pembelajaran tematik di 3 SD Kecamatan Medan Marelan. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan jenis penelitian kualitatif. Berdasarkan hasil penelitian melalui metode observasi dan wawancara dapat diartikan bahwasannya kreativitas guru pada saat membuka pembelajaran dapat dikatakan terealisasi dengan baik dengan adanya berbagai upaya apersepsi oleh guru tersebut. Selain itu kelas yang menjadi target pengajaranoleh guru terkondisikan dengan baik dan pembelajaran berlangsung dengan kondusif. Hasil ini menunjukkan bahwa guru mampu memberikan perlakuan khusus dengan memanfaatkan dan mengembangkan media sehingga membuat pembelajaran menjadi lebih bermakna dan kualitas belajar siswa juga meningkat jauh lebih baik. Dengan memanfaatkan media pembelajaran dapat menumbuhkan sikap positif siswa terhadap materi yang telah disampaikan Selain itu pemanfaatan mediajuga mampu memberikan keuntungan bagis eorang guru dalam mengembangkan kreatifitasnya dalam pengajaran di kelas..

 

Kata Kunci: Kreativitas, Guru, Media Pembelajaran Tematik


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v8i1.54003

Article Metrics

Abstract view : 36 times
PDF - 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Elizon Nainggolan, Marisa Youlanda Pertiwi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.