ANALISIS FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB RENDAHNYA MINAT BACA PADA SISWA KELAS TINGGI DI SD NEGERI 1 BANJARSARI KULON

Fera Yekti Yuniar, Pamujo Pamujo

Abstract


Abstract: This study aims to identify the factors causing low reading interest among upper-grade students at SD Negeri 1 Banjarsari Kulon. It employed a qualitative research design with a descriptive approach. The subjects of this study included upper-grade teachers, parents of students, and upper- grade students. Each class consisted of four students: one enjoyed reading, two did not enjoy reading, and one could not read. The selection of students utilized a purposive random sampling technique. The data analysis technique involved qualitative description from observations, interviews, and documentation. The results indicate that students' reading interest at SD Negeri 1 Banjarsari Kulon is still very low. Two factors causing low reading interest among students are internal and external. Internal factors originate within the students, including reading ability, gender, reading motivation, reading habits, and laziness. External factors stem from outside the students, such as mismatched reading materials, television, family environment, school environment, mobile phones, and peer influence.

Keyword: Factors Causing Low Reading Interest, Upper Grade.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengetahui faktor-faktor penyebab rendahnya minat baca siswa pada kelas tinggi di SD Negeri 1 Banjarsari Kulon. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Subjek penelitian ini yaitu siswa kelas tinggi dimana setiap kelas ada empat siswa yaitu satu siswa senang membaca, dua siswa tidak senang membaca, satu siswa tidak bisa membaca, guru kelas tinggi, dan orang tua siswa. Pemilihan siswa tersebut menggunakan teknik purposive random sampling. Teknik analisis data penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif dari hasil observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa minat baca siswa di SD Negeri 1 Banjarsari Kulon masih sangat kurang terhadap bacaan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat dua faktor penyebab rendahnya minat minat baca siswa, yaitu faktor internal dan faktor eksternal. Faktor internal adalah faktor yang berasal dari dalam diri siswa yaitu kemampuan membaca, jenis kelamin, motivasi membaca, kebiasaan membaca, malas membaca. Sedangkan faktor eksternal merupakan faktor dari luar diri siswa yaitu buku bacaan yang belum sesuai, televisi, lingkungan keluarga, lingkungan sekolah, handphone, dan teman sebaya.

Kata Kunci:  Faktor Penyebab Rendahnya Minat Baca, Kelas Tinggi.


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 100 times
PDF - 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Fera Yekti Yuniar, Pamujo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.