TEORI PRAGMATIK DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI PADA ANAK
DOI:
https://doi.org/10.24114/js.v9i1.64812Abstract
Abstract: This study aims to explain theoretically the development of language in the pragmatic category in children in the context of communication. The method applied in this research is a literature study approach. The pragmatic approach is a learning method that aims to train children to improve their speaking skills in social environments. This approach focuses on developing contextual speaking skills, especially in an effort to improve children's communication abilities. With this approach, children will be more accustomed to real speaking situations, both spoken and written. Therefore, the pragmatic approach is very effective in creating dynamic learning, especially in improving children's speaking skills both inside and outside their environment. Keyword: Pragmatic Theory, Communication Skills Abstrak: Studi ini bertujuan untuk menjelaskan secara teoretis mengenai perkembangan bahasa dalam kategori pragmatik pada anak dalam konteks komunikasi. Metode yang diterapkan dalam penelitian ini adalah pendekatan studi pustaka. Pendekatan pragmatik merupakan salah satu metode pembelajaran yang bertujuan untuk melatih anak dalam meningkatkan keterampilan berbicara di lingkungan sosial. Pendekatan ini fokus pada pengembangan keterampilan berbicara yang kontekstual, terutama dalam upaya untuk memperbaiki kemampuan komunikasi anak. Dengan pendekatan ini, anak akan lebih terbiasa dengan situasi berbicara yang nyata, baik lisan maupun tulisan. Oleh karena itu, pendekatan pragmatik sangat efektif dalam menciptakan pembelajaran yang dinamis, khususnya dalam meningkatkan keterampilan berbicara anak baik di dalam maupun di luar lingkungan mereka. Kata Kunci: Teori Pragmatik, Kemampuan KomunikasiDownloads
Published
2024-12-17
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2025 Eko Kuntarto, Muhammad Sholeh, Deva Merlin Claudia, Ivta Juita Ananda, Maulidia Alqanita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.