HOME NUMERACY ANAK KELAS V SEKOLAH DASAR BERDASARKAN STATUS SOSIAL EKONOMI ORANG TUA
DOI:
https://doi.org/10.24114/js.v9i4.65458Abstract
Abstract: This study explores how parental socioeconomic status influences the Home Numeracy practices of fifth-grade students at SDN Giriwangi using a qualitative case study approach. Data were collected from five students and their parents through interviews, observation, and documentation. Despite low education and income levels, many parents showed care and involvement in their children’s numeracy activities. Support ranged from engaging in contextual learning to minimal involvement due to work demands. The study highlights that parental awareness and involvement are more influential than socioeconomic status in shaping Home Numeracy practices. Keyword: Home Numeracy, Elementary School, Socioeconomic Status, Parenting Abstrak: Penelitian ini mengkaji pengaruh status sosial ekonomi orang tua terhadap praktik numerasi di rumah pada siswa kelas V SDN Giriwangi dengan pendekatan kualitatif studi kasus. Data diperoleh dari lima siswa dan orang tuanya melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Meskipun sebagian besar orang tua memiliki latar belakang pendidikan dan pendapatan yang rendah, banyak dari mereka tetap menunjukkan kepedulian dan keterlibatan dalam aktivitas numerasi anak. Dukungan yang diberikan bervariasi, mulai dari pembelajaran kontekstual hingga keterlibatan minimal karena tuntutan pekerjaan. Studi ini menekankan bahwa kesadaran dan keterlibatan orang tua lebih berpengaruh daripada status sosial ekonomi dalam mendukung numerasi anak. Kata Kunci: Home Numeracy, Sekolah Dasar, Status Sosial Ekonomi, Pola AsuhDownloads
Published
2025-09-09
How to Cite
Rani Eka Nuraeni, Dindin Abdul Muiz Lidinillah, & Ika Fitri Apriani. (2025). HOME NUMERACY ANAK KELAS V SEKOLAH DASAR BERDASARKAN STATUS SOSIAL EKONOMI ORANG TUA. JS (JURNAL SEKOLAH), 9(4), 681–695. https://doi.org/10.24114/js.v9i4.65458
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2025 Rani Eka Nuraeni, Dindin Abdul Muiz Lidinillah, Ika Fitri Apriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.