REALITAS PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DAN PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR DALAM NOVEL TOTTO-CHAN KARYA TETSUKO KUROYANAGI
DOI:
https://doi.org/10.24114/js.v9i4.66770Abstract
Abstract: This study aims to analyze the representation of differentiated instruction and character education in the novel Totto-chan: The Little Girl at the Window by Tetsuko Kuroyanagi. Using a descriptive qualitative approach with documentation and content analysis techniques, data were collected from excerpts in the novel that reflect educational practices at Tomoe Gakuen School. The findings indicate that differentiated instruction was implemented through student autonomy in selecting learning content, varied learning processes tailored to individual learning styles, and diverse, authentic learning products. Additionally, the character development of the main figure, Totto-chan, demonstrates the integration of moral knowledge, moral feeling, and moral behavior shaped contextually through role modeling and experiential learning. These findings highlight the potential of literary texts as an effective medium for internalizing humanistic and inclusive educational values. Keyword: differentiated instruction, character education, Totto-chan novel Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis representasi pembelajaran berdiferensiasi dan pembentukan karakter dalam novel Totto-chan karya Tetsuko Kuroyanagi. Menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan teknik dokumentasi dan analisis isi, data diperoleh dari kutipan-kutipan dalam novel yang mencerminkan praktik pendidikan di sekolah Tomoe Gakuen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran berdiferensiasi diterapkan melalui kebebasan dalam memilih konten belajar, variasi proses pembelajaran yang disesuaikan dengan gaya belajar peserta didik, serta bentuk produk belajar yang beragam dan otentik. Selain itu, pembentukan karakter tokoh utama, Totto-chan, tergambar melalui penguatan nilai-nilai pengetahuan moral, perasaan moral, dan perilaku moral yang terbentuk secara kontekstual melalui keteladanan dan pengalaman belajar. Temuan ini menunjukkan bahwa literasi sastra dapat menjadi media efektif dalam menginternalisasi nilai-nilai pendidikan yang humanis dan inklus. Kata Kunci: pembelajaran berdiferensiasi, pembentukan karakter, novel Totto-chanDownloads
Published
2025-09-28
How to Cite
Agie Nurwati, Hilaliyah, T., & Rosidin, O. (2025). REALITAS PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DAN PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR DALAM NOVEL TOTTO-CHAN KARYA TETSUKO KUROYANAGI. JS (JURNAL SEKOLAH), 9(4), 821–828. https://doi.org/10.24114/js.v9i4.66770
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2025 Agie Nurwati, Tatu Hilaliyah, Odin Rosidin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.