PENDAMPINGAN DESAIN MODUL AJAR DAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ARTIFICIAL INTELLIGENCE DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.24114/js.v9i4.69476Abstract
Abstract: Mastery of technology in education in this digital era has become a necessity, especially in improving learning outcomes and the quality of learning as a provision for students' future. The aim of implementing this PKM is to increase teacher competence regarding the creation of Artificial Intelligence-based teaching modules and learning media through providing education, training and workshops so that they can develop themselves in utilizing AI. The method applied in this mentoring activity is the Technical Guidance (Bimtek) method which is offered for the implementation of activities with a training model consisting of: 1) Preparation stage; 2) Implementation stage; 3) Assessment stage; and 4) Evaluation stage. This service was carried out at Sei Rotan Village Elementary School from March to June 2025. The results of this community partnership service activity showed that teachers were able to develop Artificial Intelligence-based teaching modules and learning media using Chat GPT, Heyzine, Canva, and Gamma. Keyword: Teaching Module; Media; Artificial Intelligence Abstrak: Penguasaan teknologi dalam pendidikan di era yang serba digital ini menjadi sebuah keharusan terutama dalam meningkatkan hasil belajar dan kualitas pembelajaran sebagai bekal untuk masa depan siswa. Tujuan pelaksanaan PKM ini yaitu untuk meningkatkan kompetensi guru terkait pembuatan modul ajar dan media pembelajaran berbasis Artificial Intelligence melalui pemberian pendidikan, pelatihan, dan workshop agar dapat mengembangkan diri dalam memanfaatkan AI. Metode yang diterapkan dalam kegiatan pendampingan ini yaitu metode Bimbingan Teknis (Bimtek) yang ditawarkan terhadap pelaksanaan kegiatan dengan model pelatihan yang terdiri dari: 1) Tahap persiapan; 2) Tahap pelaksanaan; 3) Tahap penilaian; dan 4) Tahap evaluasi. Pengabdian ini dilaksanakan di SDN Desa Sei Rotan pada bulan Maret sampai dengan Juni 2025. Hasil dari kegiatan pengabdian kemitraan masyarakat ini menunjukkan bahwa guru mampu mengembangkan modul ajar dan media pembelajaran berbasis Artificial Intelligence dengan menggunakan Chat GPT, Heyzine, Canva, dan Gamma. Kata Kunci: Modul Ajar; Media; Artificial IntelligenceDownloads
Published
2025-09-30
How to Cite
Free Unita Manurung, I., Halimatussakdiah, Humaya, R., & Nurhairani. (2025). PENDAMPINGAN DESAIN MODUL AJAR DAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ARTIFICIAL INTELLIGENCE DI SEKOLAH DASAR. JS (JURNAL SEKOLAH), 9(4), 920–930. https://doi.org/10.24114/js.v9i4.69476
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2025 Imelda Free Unita Manurung, Halimatussakdiah, Riti Humaya, Nurhairani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.