HUBUNGAN MOTIVASI GURU TERHADAP MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Aisah Wahdini Manik Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Samudra,Aceh Indonesia
  • Kasih Ananda Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Samudra,Aceh Indonesia
  • Rhaudatul Ilmi Siregar Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Samudra,Aceh Indonesia
  • Salta Octananda Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Samudra,Aceh Indonesia
  • Suci Lestari Bancin Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Samudra,Aceh Indonesia
  • Juliati Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Samudra,Aceh Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.65800

Abstract

This study aims to determine the relationship between teacher motivation and students' interest in reading at the elementary school level. Low student interest in reading is still a challenge in the world of education, which is characterized by a lack of enthusiasm and independent reading habits. This research uses descriptive qualitative method. Literature review from various scientific journal sources. The results showed that teacher motivation has a significant role in increasing students' interest in reading. Teachers who act as facilitators, motivators and mentors are able to create a learning environment that supports a culture of literacy. Strategies include providing reading corners, counseling on the importance of reading and implementing literacy activities 15 minutes before lessons. This finding reinforces the importance of teachers' active role in fostering interest in reading through a fun and sustainable approach.

References

Ama, R. G. T., & Widyana, R. (2021). Konsep diri membaca dan minat baca pada siswa sekolah dasar. Cognicia, 9(1), 6–10. https://doi.org/10.22219/cognicia.v9i1.14882

Andini, A., Nisa, S., & Suriani, A. (2024). Analisis Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Baca pada Siswa Sekolah Dasar. Tsaqofah, 4(4), 3091–3099. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i4.3193

Dandi, S., Misdalina, & Noviati. (2022). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Baca pada Siswa Kelas 5 SD Negeri 4 Tanjung Lago. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1404–1409. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Eka Nanda Banowati, Mudrikatunnisa Mudrikatunnisa, Alvita Rizki Maula, & Nur Fajrie. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Baca Siswa Kelas II Di SDN 2 Kedungsarimulyo. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(4), 116–127. https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i4.448

Febriana, N., Agustiani, T., & Suparman, F. (2019). Hubungan Motivasi Guru Dengan Minat Baca Siswa di SMP Negeri 12 Kota Sukabumi. Jurnal Kependidikan, 5(1–10). http://eprints.ummi.ac.id/856/%0Ahttps://eprints.ummi.ac.id/856/4/BAB I.pdf

Hadi, A. A., Sarifah, A., Maftuhah, T., & Putri, W. D. (2023). Rendahnya Minat Baca Anak Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 22–30.

Handayani, N. F., & Mahrita, M. (2021). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV di SDN Jawa 2 Martapura Kabupaten Banjar. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.18592/ptk.v6i2.4045

Ndraha, I. S., Mendrofa, R. N., & Lase, R. (2022). Analisis Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 672–681. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.92

Pratiwi, A. N. (2022). Pentingnya motivasi guru untuk meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. DIKDASTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ke-SD-An, 8, 38–45. https://journal.ipw.ac.id/index.php/dikdastika/article/view/10

Santika, L., & Toharudin, M. (2022). Implementasi Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2022(18), 251–261.

Yeni, D. F., Putri, S. L., & Setiawati, M. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Smp N 1 X Koto Diatas. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 10(2), 133–140. https://doi.org/10.24127/pro.v10i2.6591

Published

2025-05-25

How to Cite

Manik, A. W., Ananda, K., Siregar, R. I., Octananda, S., Bancin, S. L., & Juliati. (2025). HUBUNGAN MOTIVASI GURU TERHADAP MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR. EDUKASI KULTURA JURNAL BAHASA SASTRA DAN BUDAYA, 12(1), 16–26. https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.65800