Analysis of Mathematics Literacy Ability in Solving PISA-type Questions viewed from Students’ Mathematical Disposition
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Agustianti, R. (2021). Analisis Disposisi Matematis Mahasiswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Core (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1405–1412. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1405-1412
Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu pada Penelitian Pendidikan Sosial. HISTORIS: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150.
Aningsih, A. (2018). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Journal Reseapedia, 1(1), 5–24.
Babys, U. (2017). Kemampuan Literasi Matematis Space And Shape Dan Kemandirian Siswa SMA Pada Discovery Learning Berpendekatan RME-PISA. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(2), 43. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i2.82
Dewi, T. A. (2016). Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas X pada Pembelajaran CIRC Bernuansa SPUR Ditinjau dari Disposisi Matematika. Prisma, 1, 121–131.
Hamidah, M., & Prabawati, M. N. (2019). Analisis Disposisi Matematik Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika pada Materi Statistika di MTsN 11 Tasikmalaya. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 373–380.
Hasnawati. (2016). Description of Mathematics Literacy Ability of Students First Secondary School State 15 Kendari Based on Content, Context, Materials, and Process. International Journal of Education and Research, 4(11), 2016. www.ijern.com
Ibrahim. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Jannah, M., Rahayu, D. S., & Wulan, E. R. (2022). Profil Literasi Matematika Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prestasi Belajar Matematika. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 5(1), 62–77. https://doi.org/10.30762/f_m.v5i1.618
Kusniati, I. (2018). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Peserta Didik Melalui Penyelesaian Soal-soal Ekspresi Aljabar di SMP Negeri 1 Lambu Kibang. Skripsi, 91. http://repository.radenintan.ac.id/5276/1/SKRIPSI IIN KUSNIATI.pdf
Machmud, T., Pusi, R. A., & Pauweni, K. A. Y. (2022). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 349–358. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Soal PISA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 291–300. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.825
Muzaki, A., & Masjudin, M. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 493–502. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.557
Prafianti, R. A. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika (The Influence of Realistic Mathematical Approaches to Students Mathematical Disposition. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 36–43.
Rokhmawati, A., V.Y, I. A., & Pamungkas, A. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Rainbow Book Pada Materi Bangun Datar Kelas IV. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 3(2), 85–94. https://doi.org/10.35706/sjme.v3i2.1780
Sari, E. S., & Pujiono, S. (2017). Budaya Literasi di Kalangan Mahasiswa FBS UNY. LITERA, 16(1), 105–113.
Sari, R. H. N., & Wijaya, A. (2017). Mathematical literacy of senior high school students in Yogyakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 100–107. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i1.10649
Selan, M., Daniel, F., & Babys, U. (2020). Analisis kemampuan literasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal pisa konten change and relationship. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 335–344. https://doi.org/10.26877/aks.v11i2.6256
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, R&D. Alfabeta.
Sulasdini, S., & Himmah, W. I. (2021). Profil Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau dari Disposisi Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika AL-QALASADI, 5(2), 189–199. https://www.journal.iainlangsa.ac.id/index.php/qalasadi/article/view/2704%0Ahttps://www.journal.iainlangsa.ac.id/index.php/qalasadi/article/download/2704/1829
Teresa, H., Zubaidah, Z., & Nursangaji, A. (2020). Kemampuan Menyelesaikan Soal Pisa Pada Konten Change and Relationship. Jurnal AlphaEuclidEdu, 1(2), 60. https://doi.org/10.26418/ja.v1i2.42879
Widyasari, N., Dahlan, J. A., & Dewanto, S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Disposisi Matematis Siswa Smp Melalui Pendekatan Metaphorical Thinking. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 28. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.28-39
Zamnah, L. N., & Ruswana, A. M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Self-Directed Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 3(2), 52. https://doi.org/10.26737/jpmi.v3i2.698
DOI: https://doi.org/10.24114/paradikma.v16i1.45514
Article Metrics
Abstract view : 106 timesPDF - 106 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Published By: Study Program of Mathematics Education Postgraduate Program of UNIMED This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Visit us at: |