META-ANALYSIS OF STUDENT'S MISCONCEPTIONS FOR BIOLOGICAL MATERIALS FOR SCIENCES CLASS SMA/MA

Rahma Yeni, Z Zulyusri

Abstract


Misconceptions result in poor student learning outcomes and become an obstacle in the other learning process. It is necessary to know exactly where the students' misconceptions lie. This type of research is a meta-analysis by collecting, analyzing, and summarizing the results of relevant research in the form of articles that have been previously researched. Of the six research results regarding misconceptions in Biology students of class XII IPA analyzed, it is inseparable from students' misconceptions that are quite varied. The catabolism sub material that experienced the largest and smallest student misconceptions, respectively, was the indicator identifying each step that occurred in cellular respiration and the indicator determining the ratio of fermentation and aerobic respiration. Catabolism contained quite complicated stages with complex terms. To be remembered and understood by students who can trigger misconceptions. The higher the percentage of students' misconceptions, the lower students' understanding of the concepts in the material. Overall, students' misconceptions are caused by internal factors (students themselves) and external factors such as teachers, textbooks, and the context of the material being studied. Further action is needed on the part of teachers and related organizations to ensure efforts are made to reduce misconceptions among students.

Full Text:

PDF

References


Adrianto, O. M., Candramila, W., & Ariyati, E. (2017). Analisis Konsepsi dan Miskonsepsi Siswa Kelas XII IPA SMA Don Bosco Sanggau pada Materi Evolusi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(4).

Alonemarera, A. S. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa Pendidikan Biologi pada Materi Genetika Menggunakan Certainty Of Response Indeks (CRI). Jurnal Biotek, 8(2), 109-122.

Arikunto, Suharsimi. (1996). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arliswan, F. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Kelas XII SMAN 3 Padang tentang Materi Metabolisme dengan Menggunakan Teknik Certainty of Response Index (CRI) (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).

Chaniarosi, L.F. (2014). Identifikasi Miskonsepsi Guru Biologi SMA Kelas XI IPA pada Konsep Sistem Reproduksi Manusia. Jurnal EduBio Tropika. 2(2), 187-250.

Hala, Y., .Arianti I.M., Andi F.A. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Kelas XII Ipa pada Konsep Genetika dengan Metode Certainty Of Response Index (CRI). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 328.

Hidayat, T & Kasmiruddin. (2020). Miskonsepsi Materi Genetika tentang Ekspresi Gen. Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains (BIO EDUSAINS), 3(1), 61-63.

Ibrahim, M. (2019). Model pembelajaran P2O2R untuk mengubah konsepsi IPA Siswa. Sidoarjo: Zifatama Jawara.

Irani, Zulyusri, Rahmawati D. (2020). Miskonsepsi Materi Biologi SMA dan Hubungannya dengan Pemahaman Siswa. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi, 3(2).

Jannah, U.D.A. & Anandita, E.S. (2018). Miskonsepsi Siswa Pada Materi Evolusi Kelas XII IPA Madrasah Aliyah Di Kabupaten Kubu Raya.

Jumini, S., Banar D, Retyanto V, Noviyanti. (2009). Identifikasi Miskonsepsi Fisika Menggunakan Three Tier Diagnostic Test pada Pokok Bahasan Kinematika Gerak. Jurnal Dinamika, 7(1), 197-207.

Lufri, Ardi, Relsas Y, Arrief M, Rahmadhani F. (2020). Metodologi Pembelajaran: Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran. Malang: IRDH.

Machshunah, A., & Yuliani, Y. (2019). Profil Miskonsepsi Siswa Pada Materi Fotosintesis Dan Respirasi Tumbuhan Menggunakan Three-Tier Multiple Choice Diagnostic Test (BioEdu), 8(2).

Maulidi, A. (2014). Deskripsi Konsepsi Siswa pada Materi Hereditas di Man. Artikel Penelitian. Pontianak: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura.

Mustaqim, T.A.., Zulfiani, Yanti H. (2014). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dengan Menggunakan Metode Certainty Of Response Index (CRI) pada Konsep Fotosintesis dan Respirasi Tumbuhan. Pendidikan Biologi FITK UIN Syarif Hidayatullah.

Nusantari, E. (2011). Analisis dan Penyebab Miskonsepsi pada Materi Genetika Buku SMA Kelas XII. Jurnal Bioedukasi, 4(2), 72-85. ISSN: 1693-2654.

Puspitasari, A.H., (2020). Analisis Miskonsepsi Materi Enzim dengan Menggunakan Tt-Mcte terhadap Siswa SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BIOEDU), 9(1), 96.

Saputri, L. A., Nuri, D. M., Anandita, E. S. (2016). Analisis Miskonsepsi Siswa dengan Certainty Of Response Index (CRI) pada Submateri Sistem Saraf di Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Selimbau. Jurnal Biologi Education, 3(2).

Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad ke-21. Surabaya: Cipta Media Edukasi.

Suharti., Sumardi., Hanafi., Luqmanul H. (2020). Strategi Belajar Mengajar. Surabaya: Jakad Media Publishing.

Suhermiati, I., Indana S, Yuni, S.R. (2015). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Materi Pokok Sintesis Protein ditinjau dari Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal BIOEDU: Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 4(3), 987.

Tridiyanti, E. P. & Yuliani. (2017). Profil Miskonsepsi dengan Menggunakan Three-tier Test pada Submateri Katabolisme Karbohidrat. BioEdu, 6(3).

Waskito, P., Wolly C, Yokhebed. (2020). Analisis Pemahaman Siswa SMA di Kota Pontianak mengenai Materi Genetika. Jurnal Biologi dan Kependidikan Biologi EduNaturalia, 35.

Widiastutik, E., & Isnawati, I. (2021). Profil Miskonsepsi Siswa Kelas XII SMA pada Submateri Sintesis Protein Berdasarkan Hasil Uji Four-Tier Diagnostic Test. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(1), 85-94.

Yunia, I., Komariyatin, P., & Aryungga, S. D. E. (2019). Miskonsepsi IPA SMP pada Topik Fotosintesis dan Respirasi. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains, 40-43.




DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v9i2.24687

Article Metrics

Abstract view : 276 times
PDF - 195 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Pelita Pendidikan by Department of Biology Education, Faculty of Mathematics and Science, Universitas Negeri Medan. This journal is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2338-3003 | e-ISSN (Online) 2502-3217