Misconception Analysis Of Students With The Four-Tier Test Through Tree Thinking On Animaly Classification Concept
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, M., & Indana, S. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Miskonsepsi Siswa Menggunakan Kombinasi Three Tier Test dan Certainty of Respons Index pada Materi Kingdom Animalia Kelas X SMA . Bioedu, 7(2), 119–128.
Ahsin Ahmad Akmali. (2018). Konstruksi Four-Tier Test Untuk Mengidentifikasi Level Dan Penyebab Miskonsepsi Pada Materi Kalor. 2, 274–284.
Bland, J.M.; Altman, D. G. (1996). Statistics notes: measurement error (p. 1).
Campbell Neil A., & J. B. R. (2008). BIOLOGI Jilid 2 (Edisi 8). Erlangga.
Erika, R. P. dan, & Hasan Subekti. (2021). Analisis Miskonsepsi Menggunakan Metode Four-Tier Certainty Of Response Index: Studi Eksplorasi Di Smp Negeri 60 Surabaya. 9(2), 220–226.
Gita, S. (2018). Penggunaan Kladogram untuk Meningkatkan Pehamanan Siswa pada Konsep Klasifikasi Reptilia. (Skripsi), 2–3.
Gurel, D. K., Eryilmaz, A., & McDermott, L. C. (2015). A review and comparison of diagnostic instruments to identify students’ misconceptions in science. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(5), 989–1008.https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1369
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Hasanah, A. (2020). Pengembangan Instrumen Miskonsepsi Berbasis Google Forms Pada Materi Usaha Dan Energi Menggunakan Four Tier Test. 1, 1–9.
Henny N.S, P. (2011). Analsis Miskonsepsi Siswa Dan Guru Biologi Tentang Materi Klasifikasi Dunia Hewan Pada SMA Se-Kecamatan Medan Helvetia. 141.
Irsanti, R., Khaldun, I., Hanum, L., & Siswa, M. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Menggunakan Four- TierDiagnostic Test pada Materi Larutan Elektrolit dan Larutan Non Elektrolit di Kelas X SMA Islam Al-falah Kabupaten Aceh Besar 2(3), 230–237.
Jannah, R., & Rahmi, I. (2020). Pengembangan E- Diagnostic Four Tier Test Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Peserta Didik. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(2), 151–160.
Kemdikbud, S. (2014). Pengantar Statistik.
Kummer, T. A., Whipple, C. J., & Jensen, J. L. (2016). Prevalence and Persistence of Misconceptions in Tree Thinking †. Journal of Microbiology & Biology Education, 17(3), 389–398. https://doi.org/10.1128/jmbe.v17i3.1156
Novick, L. R., & Catley, K. M. (2016). Fostering 21st-century evolutionary reasoning: Teaching tree thinking to introductory biology students. CBE Life Sciences Education, 15(4), 1–12. https://doi.org/10.1187/cbe.15-06-0127
Nur’aini, F., Chamisijatin, L., dan N. (2015). Pengembangan Media Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa MAN 2 Batu Materi Kingdom Animalia. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia., 1 (1), 35–46.
Omland, K. E., Cook, L. G., & Crisp, M. D. (2008). Tree thinking for all biology: The problem with reading phylogenies as ladders of progress. BioEssays, 30(9), 854–867. https://doi.org/10.1002/bies.20794
Rawh, P., Samsudin, A., & Nugraha, M. G. (2020). Pengembangan Four-Tier Diagnostic Test untuk Mengidentifikasi Profil Konsepsi Siswa pada Materi Alat-Alat Optik. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 5(1), 84–89.
Sheftyawan, W. B., Prihandono, T., & Lesmono, A. D. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Menggunakan Four-tier Diagnostic Test pada Materi Optik Geometri. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 147–153.
Soeharto, Csapó, B., Sarimanah, E., Dewi, F. I., & Sabri, T. (2019). A review of students’ common misconceptions in science and their diagnostic assessment tools. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(2), 247–266. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i2.18649
Suhaerah, L. (2016). Zoologi Vertebrata. FKIP : UNPAS.
Suhandi, A., Surtiana, Y., Husnah, I., Setiawan, W., Siahaan, P.,
Samsudin, A., & Costu, B. (2020). Fostering high school students’ misconception about boiling concept using conceptual change laboratory (cCLAb) activity. Universal Journal of Educational Research, 8(6), 2211–2217. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080603
DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v9i2.25339
Article Metrics
Abstract view : 241 timesPDF - 187 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pelita Pendidikan by Department of Biology Education, Faculty of Mathematics and Science, Universitas Negeri Medan. This journal is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2338-3003 | e-ISSN (Online) 2502-3217