ANALYSIS OF THE IMPLEMENTATION OF BIOLOGY PRACTICUM AND ITS RELATIONSHIP WITH STUDENT HIGHER ORDER THINKING SKILLS AND LEARNING OUTCOMES
Abstract
This study aims to find out whether the implementation of biology practicum has a relationship with higher-order thinking skills and learning outcomes of class XI IPA students of SMA Negeri 3 Tanjung Balai in the academic year 2021/2022. All students of class XI IPA, totaling 137 students, were used as research samples. The research instrumentswere consisted of a questionnaire (for practicum implementation), an essay test(for higher- order thinking skills), and a multiple choice test(for student learning outcomes). The data were analyzed in a quantitative descriptive manner by presenting the answers of the respondents regarding the research on implementing practices, higher order thinking skills, and student learning outcomes. The results of this study indicate that the implementation of biology practicum is included in the good category with a percentage of 77%. Students' high-order thinking skills in biology learning are included in the good category with a percentage of 78%, and student learning outcomes in biology learning are included in the good category with a percentage of 76%. This also meets the KKM standard (Minimum Completeness Criteria).
Full Text:
PDFReferences
Adisendjaja, (2008). Kegiatan Praktikum dalam Pendidikan Sains. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Angraini, G. & Sriyati, S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMAN Kelas X di Kota Solok Pada Pembelajaran Biologi, Jurnal of Education Informatic and Science, 1(1): 114-124
Arianty, W., Har, E. & Deswati, L. (2015). Pelaksanaan Praktikum Dan Hubungan Dengan Hasil Belajar Biologi Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Padang Panjang.Jurnal FKIP Universitas Bung Hatta,
Astriyani, A. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving. Jurnal Pendidikan, 2(2):1-7
Astuti, N.W. (2019). Hubungan Praktikum dan Keterampilan Proses Sains Terhadap Hasil Belajar Materi Ekosistem. Journal Bioterdidik, 7(5):53-56.
Beddu, S. (2012). Analisis Hubungan Pelaksanaan Praktikum dengan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Biologi Siswa di SMA Negeri di Kota Bulukumba, Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 1(3):71- 84 Alfaraby, M., Sipahutar, H./ Jurnal Pelita Pendidikan 11 (3) 2023
Epy, M. (2017). Analisis Sarana dan Pemanfaatan Laboratorium Biologi dalm Pembalajaran Biologi di SMA Negeri Se-Kabupaten Pakpak Bharat Tahun Pembelajaran 2016/2017. Skripsi. Medan: Fakultas Ilmu Pengetahuan Alam Unversitas Negeri Medan.
Hasruddin., Harahap, F., Mahmud. (2016). Pengembagan Perangkat Pembelajaran Mikrobiologi Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa, Proceeding Biologi Education Conference, 13(1):509-514
Hasruddin & Rezeqi, S. (2012). Analisis Pelaksanaan Praktikum Biologi dan Permasalahannya di SMA Negeri SeKabupaten Karo. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 9(1): 17-32.
Hastuti, A. (2013). Penerapan Pembelajaran Berbasis Praktikum Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Materi Pokok System Reproduksi Manusia. Skripsi. Yogyakarta: UIN SUKA
Heong, Y. M., Othman, W.D., Md Yunos, J., Kiong, T.T., Hassan, R., Mohamad, M.M (2011). The Level of Marzano Higher Order Thinking Skills among Technical Education Students. International Journal of Social Science and Humanity, 1(2): 121-125
Hidayati, N. (2012). Penerapan Metode Praktikum dalam Pembelajaran Kimia untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Tingkat Tinggi Siswa pada Materi Pokok Kesetimbangan kimia Kelas XI SMK Diponegoro Banyuputih Batang. Skripsi. Semarang: Fakultas Tarbiyah IAIN Wali Songo.
Laite, L & Luis, D. (2013). Laboratory Activities, Science Education and Problem Solving Skills. Procedia Social and Behavioral Sciences
Lusyana, E. & Wangge, M. (2016). Increasing Higher Other Thnking Skill to Build Student’s Character by Using Mathematical Reasoning. Proceeding of 3rd International Conference Of Research, Implementation and Education of Mathematic and Sciences. Yogyakarta
Nurhidayati (2016). Analisis Pelaksanaan Praktikum pada Pembelajaran Biologi Peserta Didik Kelas XI di SMAN 7 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
IAIN Raden Intan Lampung. Lampung: IAIN Press.
Munandar, K. (2016). Pengenalan Laboratorium IPA-BiologiSekolah. Bandung: Refika Ditama.
Permendiknas (2006). Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah: Jakarta.
Rofiah, E., Aminah, N.S. & Ekawati, E.Y. (2013). Penyusunan Instrumen Tes Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Fisika Pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2):17- 22.
Rofiqoh, W.E.Y. (2015). Pengaruh Praktikum Jamur Berbasis Keterampilan Proses Sains Terhadap Hasil Belajar Biologi. Journal of Biology Education, 4(1):9-15
Rustaman N.Y., Soendjojo D., Suroso A.Y., Yusmin A., Ruchji S., Mimin N.K. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Bandung: Jurusan Pendidikan Biologi FMIPA UPI.
Saadah, L., Ningsih, K. & Yeni, L.F. (2014). Efektifitas Praktikum Berseting Numbered Head Together Terhadap Penguasaan Konsep Siswa SMP Sub Materi Zat Makanan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.
Siburian, F., Sinambela, M. & Septie. (2017). Analisis Pelaksanaan Praktikum Pada Mata Pelajaran Biologi Di Kelas X SMA Negeri 16 Medan. Jurnal Pelita Pendidikan, 5(2): 21- 31.
Sumanto (2014).Psikologi Perkembangan Fungsi dan Teori. Yogyakarta: Center for Academic Publishing Service.
Widihastuti (2014). Pentingnya Higher Order Thinking Skills Bagi Mahasiswa Bidang Tekstil dan Busana dalam Pengembangan Ekonomi Kreatif Menuju MEA 2015, Makalah Seminar Nasional PTBB FT UNY.
DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v11i3.44711
Article Metrics
Abstract view : 121 timesPDF - 55 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pelita Pendidikan by Department of Biology Education, Faculty of Mathematics and Science, Universitas Negeri Medan. This journal is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2338-3003 | e-ISSN (Online) 2502-3217