THE VALIDITY OF GENERAL BIOLOGY LEARNING EQUIPMENT BASED ON CASE METHOD AND PROJECT BASED LEARNING

Dina Handayani, Martina Restuati, Nanda Pratiwi, Ummu Haniyyah, Rahmad H Gultom, Sanimah Sanimah

Abstract


This research is a type of development research. The development method applied follows the define, design, and development Model. The aim of this study is to produce a valid general biology learning equipment based on case method and project based learning. In this research, the completed general biology learning equipment design was validated by content experts and language experts. Based on the validation results from content experts, the tool achieved a validation percentage of 86.65%, categorized as highly valid. The language experts validated the equipment with a percentage of 81.25%, also categorized as highly valid. Therefore, it can be concluded that the developed general biology learning equipment is suitable for testing by instructors of general biology courses.


Full Text:

PDF

References


Akhyaruddin, A. (2022). Implementasi Project Based Learning-Case Method (PjBL-CM) dalam Pembelajaran Morfologi Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(1), 1. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.243

Annisa, A., Zakariah, M. A., & Hartono, H. (2023). Pengembangan Metode Pembelajaran OBE Berbasis MBKM Prodi Pendidikan Agama Islam Usimar Kolaka. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 8354–8369. https://jinnovative.org/index.php/Innovative/article/view/4327

Dewi, P. S. (2021). E-Learning: PjBL Pada Mata Kuliah Pengembangan Kurikulum dan Silabus. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1332–1340.

Harahap, A. S., Irfan, M., & Usman, K. (2022). Pengembangan Case Method Mata Kuliah Kepramukaan Sebagai Pengembangan Pendidikan Jasmani Tingkat Dasar. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 12(2), 136. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v12i2.38966

Indrianti, L., Verawati, N. N. S. P., Zuhdi, M., & Makhrus, M. (2024). Validitas Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Kooperatif Tipe TPS Berbantuan Self Evaluation Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 99–105. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.153.

Latif, D., Yusuf, F. M., & Dama, L. (2022). Uji Validitas Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggunakan Model Pembelajaran Problem Solving Materi Pewarisan Sifat Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis. Jambura Edu Biosfer Journal, 4(2), 94–100. https://doi.org/10.34312/jebj.v4i2.14829

Latjompoh, M. (2018). Validitas Perangkat Pembelajaran Berorientasi Keterampilan Proses Sains untuk Melatih Kemampuan Berpikir dan Menanamkan Karakter bagi Siswa SMA Kota Gorontalo. Prosiding Seminar Nasional Hayati, 6(September), 470–477. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/hayati/article/view/607%0Ahttp://files/2868/Latjompoh - 2018 - Validitas Perangkat Pembelajaran Berorientasi Kete.pdf

Nial, M. S., Y, N. K., & M, F. Y. (2021). Validitas Perangkat Pembelajaran pada Materi Keanekaragaman Hayati di Kelas X SMA. Jurnal Normalita, 9(6), 166–174.

Pendidikan, K., & Kebudayaan, D. A. N. (2021). Kepmendikbud-Nomor-3_M_2021_tentang revisi IKU PTN (Issue 021).

Pernantah, P. S., Khadijah, K., Hardian, M., Ibrahim, B., & Khasanah, M. F. (2022). Desain Pembelajaran Berbasis Case Study Pada Mata Kuliah Pendidikan IPS. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 4(2), 95. https://doi.org/10.29300/ijsse.v4i2.7562

Prastowo, A. Y. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa Berbasis Case method Pada Matakuliah Profesi Kependidikan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1859–1864. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1451

Rizka, M., & Permatasari, S. (2023). Desain Pembelajaran Berbasis Case Method Pada Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 13321–13327.

Sari, R. T. (2017). Uji Validitas Modul Pembelajaran Biologi Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Melalui Pendekatan Konstruktivisme Untuk Kelas Ix Smp. Scientiae Educatia, 6(1), 22. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v6i1.1296

Septyaningrum, K., & Lestari, N. A. (2023). Validitas Perangkat Pembelajaran Project-Based Inquiry Science Terintegrasi Pendidikan Lingkungan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 1–16. https://doi.org/10.58706/jipp.v2n1.p1-16

Utami, S. D., & Dewi, Ik. N. (2017). Validitas Perangkat Pembelajaran Biologi Terintegrasi Kearifan Lokal Untuk Mengembangkan Keterampilan Penyelesaian Masalah Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi “Bioscientist", 5(1), 1–12.




DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v12i3.61659

Article Metrics

Abstract view : 51 times
PDF - 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Pelita Pendidikan by Department of Biology Education, Faculty of Mathematics and Science, Universitas Negeri Medan. This journal is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2338-3003 | e-ISSN (Online) 2502-3217