The Development of Animal Physiology Textbook Based on Higher Order Thinking Skills for Biology Department Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing A Revision of Bloom’s Taxonomy oF Educational Objectives. New York: Longman.
Gunada, I. W., Ayub, S., Doyan, A., Verawati, N. N. S. P., & Hikmawati, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Sejarah Fisika Berbasis Higher Order Thingking Skill (HOTS). Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 7(1), 59–65. https://doi.org/10.29303/jpft.v7i1.2767.
Habibi, M., Suarsini, E., & Amin, M. (2016). Pengembangan Buku Ajar Matakuliah Mikrobiologi Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 890–900.
Hasmunarti, H., Bahri, A., & Idris, I. S. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Blended Learning Terintegrasi Strategi PBLRQA (Problem-Based Learning and Reading, Questioning & Answering) pada Pembelajaran Biologi. Biology Teaching and Learning, 1(2), 101–108. https://doi.org/10.35580/btl.v1i2.8177.
Isbandiyah, S., & Sanusi, A. (2019). Modul Penyusunan Soal Keterampilan Tingkat Tinggi (Higher Order Thinking Skills) Biologi (L. Hadi (ed.)). Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Juwita, T., Ilmiyati, N., & Maladona, A. (2017). Analisis Kelayakan Buku Teks Siswa IPA Kurikulum 2013 Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas VIII Untuk Digunakan Dalam Proses Pembelajaran Ditinjau Dari Relevansi Isi, Ketepatan dan Kompleksitas. Jurnal Bio Educatio, 2(1), 63–70.
Lazarowitz, R., & Penso, S. (1992). High School Students’ Difficulties in Learning Biology Concepts. Journal of Biological Education, 26(3), 215–223. https://doi.org/10.1080/00219266.1992.9655276.
Lembaga Penelitian Universitas Trisakti. (2020). Pedoman Penyusunan dan Pengusulan Hibah Buku Ajar Universitas Trisakti. Jakarta: Universitas Trisakti.
LKPP Unhas. (2015). Bahan Ajar, Buku Ajar, Modul, dan Panduan Praktik. Makassar: Universitas Hasanuddin.
Marada, R., Nusantari, E., & Dama, L. (2021). Pengembangan Instrumen Berbasis Higher Order Thinking Skiil ( HOTS ) untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Normalita, 9(2), 188–194.
Maulina, D., & Amin, M. (2016). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Mata Kuliah Fisiologi Hewan di Universitas Lampung. Prosiding Seminar Nasional II 2016, Kerjasama Prodi Pendidikan Biologi FKIP Dengan Pusat Studi Lingkungan dan Kependudukan (PSLK) Universitas Muhammadiya Malang, 1072–1076.
Prasetiyo, N. A., & Perwiraningtyas, P. (2017). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lingkungan Hidup Pada Matakuliah Biologi di Universitas
Tribhuwana Tunggadewi. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 3(1), 19–27.
Probowati, A., Gofur, A., & Lukiati, B. (2020). Analisis Kebutuhan untuk Pengembangan Bahan Ajar Fisiologi Hewan dan Manusia pada Jurusan Biologi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(6), 743–748. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i6.13586.
Safitri, D. & Hartati, T. A. W. (2016). Kelayakan Aspek Media dan Bahasa dalam Pengembangan Buku Ajar dan Multimedia Interaktif Biologi Sel. Florea, 3(2), 9–14.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Bloomington: Indiana University.
Ulandari, T., & Syamsurizal, S. (2021). Booklet Suplemen Bahan Ajar pada Materi Protista untuk Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 301–307.
Wibowo, W. (2016). Penulisan Buku Ajar Perguruan Tinggi: Hakikat, Formulasi, dan Problem Etisnya. Jakarta: Rajawali Pers.
DOI: https://doi.org/10.24114/jpb.v11i2.33654
Article Metrics
Abstract view : 195 timesPDF - 76 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Jurnal Pendidikan Biologi: Journal of Biology Education by Department of Biology Education, Program Pascasarjana, Universitas Negeri Medan. Dikelola oleh Jurnal Universitas Negeri Medan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2086-2245 | e-ISSN (Online) 2502-3810