PENGEMBANGAN INSTRUMEN EVALUASI 6 TUGAS MATA KULIAH DALAM KKNI

Nasrun Nasrun, Yusnadi Yusnadi, Elizon Nainggolan, Edidon Hutasahut, Dody Feliks Pandimun Ambarita, Nani Barorah Nasution, Husan Parluhutan Tambunan

Abstract


ABSTRACT

This study aims to determine the form of developing assessment instruments for 6 subject assignments in KKNI at FIP Unimed. This study uses a development method with the ADDIE model namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. The development of this assessment instrument begins with analyzing the needs of lecturers and students. Then do a literature study to gather material related to the 6 course assignments. After that the stage of making instrument assessment of 6 course assignments. This assessment instrument was also tested to all lecturers of the Faculty of Education Unimed to give a value of this assessment instrument of 72.85 with an average of 3.60 in the feasible category.

Keywords: Instruments, Development, Evaluation

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk pengembangan instrumen penilaian 6 tugas mata kuliah dalam KKNI di FIP Unimed. Penelitian ini menggunakan metode pengembangan dengan model ADDIE yaitu Analysis, Design, Development, Implementation dan Evaluation. Pengembangan instrumen penilaian ini diawali dengan melakukan analisis kebutuhan dosen dan mahasiswa. Kemudian melakukan studi pustaka untuk mengumpulkan materi-materi yang berkaitan dengan 6 tugas mata kuliah tersebut. Setelah itu tahap pembuatan instrumen penilaian 6 tugas mata kuliah. Instrumen penilaian ini juga diujikan kepada semua dosen Fakultas Ilmu Pendidikan Unimed untuk memberikan nilai terhadap instrumen penilaian ini sebesar 72,85 dengan rata-rata 3,60 yaitu pada kategori layak.

 

Kata Kunci:Instrumen, Pengembangan, Evaluasi


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i4.16378

Article Metrics

Abstract view : 280 times
PDF - 172 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.