PENGUATAN POSITIF GURU DALAM UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KOMPETENSI DASAR HUBUNGAN SATUAN PANJANG MATEMATIKA KELAS IV SD NEGERI 060883 MEDAN PETISAH

Jojor Silaban

Abstract


ABSTRACT

Student achievement motivation will increase if given positive reinforcement in the form of prizes in learning mathematics in Class IV SD60603 Medan Petisah. The population of this study was conducted on all Class IV students at 060883 Medan Petisah Primary School. A total of 44 people, using positive reinforcement (prizes). This research was conducted in the subject area of Mathematics Subject "Long Unit Relations". The tools used to collect data in this study were the observation sheet for the teacher, the student motivation observation sheet and the list of student grades. The results showed that in the initial conditions, the average value of students' counts was 5.70 in the first cycle, the average value of students' counts increased by 6.02 while in cycle II there was a very significant increase, the students' average values rose to 8 , 81.

Keywords: Learning Motivation, Long Relations

 

ABSTRAK

Motivasi berprestasi siswa akan meningkat jika diberikan penguatan positif berupa hadiah pada pembelajaran matematika di Kelas IV SD Negeri 060883  Medan Petisah. Populasi penelitian ini dilakukan terhadap seluruh peserta didik Kelas IV di SD Negeri 060883  Medan Petisah. Berjumlah 44 orang, dengan menggunakan penguatan positif (hadiah). Penelitian ini dilakukan bidang studi Matematika Pokok Bahasan “Hubungan Satuan Panjang”. Alat yang dilakukan untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini adalah lembar observasi untuk guru, lembar observsi motivasi siswa dan daftar nilai siswa.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada kondisi awal, nilai rata-rata hitung siswa adalah 5,70 pada siklus I nilai rata-rata hitung siswa naik yaitu 6,02 sedangkan pada siklus II terjadi kenaikan yang sangat signifikan, nilai rata-rata siswa naik menjadi 8,81.

Kata Kunci : Motivasi Belajar, Hubungan Satuan Panjang


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i4.16386

Article Metrics

Abstract view : 45 times
PDF - 31 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED. p-ISSN : 2407-4934 | e-ISSN : 2355-1747