Hubungan antara Konsep Diri dengan Penyesuaian Sosial Remaja Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak (LKSA) di Makassar

Arnitasari Arnitasari, Eva Meizara Puspita Dewi, Kurniati Zainuddin

Abstract


Social adjustment is one of the most difficult and important developmental tasks of adolescents to help adolescents deal with their environment and society. Social adjustment is influenced by various factors, one of which is self-concept. Positive self-concept can help teenagers to making good social adjustments. This study aims to determine the relationship between self-concept and social adjustment in adolescents who live in orphanage in Makassar. The research subjects were 91 teenagers from orphanage in Makassar, which were selected using accidental sampling technique. The measuring instrument used is the self-concept scale and the social adjustment scale. The data analysis technique in this research uses the spearman rho correlation test. The results of data analysis showed a correlation coefficient of 0.391 with a significance value of 0.000 (p<0.05). The value of the correlation coefficient (r=0.391) shows that there is a positive relationship between self-concept and social adjustment in adolescents from orphanage in Makassar. A positive value on the correlation coefficient shows that the higher the self-concept, the higher the social adjustment, or vice versa. Implications: This study implies that improving self-concept in adolescents is needed to improve their social adjustment in social environment.


Keywords


Self-concept; Orphanage; Social Adjustment; Adolescent

Full Text:

PDF

References


Agustiani, H. (2006). Psikologi perkembangan: Pendekatan ekologi kaitannya dengan konsep diri dan penyesuaian diri pada remaja. Bandung: Refika Aditama

Ananda, D. R. T., & Sawitri, D. R. (2015). Konsep diri ditinjau dari dukungan teman sebaya pada remaja di panti asuhan qasim al-hadi semarang, Jurnal Empati, 4(4): 298-303

Arta, A. S. M. (2018). Hubungan antara konsep diri dengan resiliensi pada remaja putus sekolah di Kabupaten Bantaeng, Skripsi. Universitas Negeri Makassar

Das, P. (2016). Self concept of adolescents and its relationship with their social and emotional adjustment, Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies, 3(24): 2090-2095.

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan anak. Diterjemahkan oleh Meitasari tjandrasa & Muslichah Zarkasih. Edisi keenam. Jakarta: Penerbit Erlangga

Hurlock, E. B. (1980). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Diterjemahkan oleh Istiwidayanti & Soedjarwo. Edisi kelima. Jakarta: Penerbit Erlangga

Lukman, M. (2000). Kemandirian anak asuh dipanti asuhan yatim islam ditinjau dari konsep diri dan kompetensi interpersonal, Jurnal Psikologika, 5(10): 57-73

Naqshbandi, M. M., Sehgal, R., & Hassan, F. (2012). Orphans in orphanages of Kashmir “and their psychological problems”, Journal of International NGO, 1(1): 55-63. doi: 10.5897/INGOJ12.016

Ningrum, P. R. (2013). Perceraian orang tua dan penyesuaian diri remaja studi pada remaja sekolah menengah atas/kejuruan di kota samarinda, Jurnal Psikoborneo, 1(1): 39-44.

Rakhmat, J. (2015). Psikologi komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Respati, W. S., Yulianto, A., & Widiana, N. (2006). Perbedaan konsep diri antara remaja akhir yang mempersepsi pola asuh orang tua authoritarian, permissif, dan authoritatif, Jurnal Psikologi, 4(2): 119-138.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence: Perkembangan remaja. Diterjemahkan oleh S. B. Adelar & S. Saragih. Edisi keenam. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Schneiders. (1960). Personal adjustment and mental health. New York: Holt, Rinehart and Wiston.

Sholichah, J. (2017). Hubungan antara konsep diri dan dukungan sosial dengan penyesuaian sosial pada remaja di panti asuhan kecamatan sukun kota malang, Skripsi. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Soeparwoto. (2004). Psikologi perkembangan. Semarang: UPT Unnes Press

Tricahyani, I. A. R., & Widiasavitri, P. N. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Penyesuaian Diri Pasa Remaja Awal di Panti Asuhan Kota Denpasar, Jurnal Psikologi Udayana, 3(3)

Yengimolki. S., Kalantarkousheh, S. M., & Malekitabar, A. (2015). Self concept, self adjustment and academic achievement of persian student, International Review Journal of Social Sciences and Humanities, 8(2): 50-60.




DOI: https://doi.org/10.24114/icp.v3i2.43604

Article Metrics

Abstract view : 169 times
PDF - 54 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PSIKOLOGI PENDIDIKAN DAN BIMBINGAN

Jl. Willem Iskandar Pasar V Medan Estate, Sumatera Utara. Universitas Negeri Medan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Gedung 72 Lantai 2

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.