Religiosity and Hedonism: A Correlational Study of Santri in the Digital Era

Authors

  • Fitri Arnita Universitas Mathla’ul Anwar
  • Nada Fristy Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta
  • Zara Mayra Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta
  • Melsi Syawitri STAI Al-Kifayah Riau
  • Reggiana Brescia Brescia Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta
  • Dina Rizki Fadilla Universitas Sains Cut Nyak Dhien
  • Yuda Syahputra Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.24114/icp.v5i2.65572

Keywords:

Digital Era, Religiosity, Hedonistic Lifestyle, Santri

Abstract

In the digital era, the ease of access to information and popular culture through social media has the potential to encourage the emergence of a hedonistic lifestyle, even among santri. This study aims to determine the effect of religiosity on the hedonism lifestyle of Islamic boarding school students. This study uses a quantitative method with a correlational design. The subjects of the study were 150 Islamic boarding school students with a simple random sampling technique. Data collection was carried out through two questionnaires, namely religiosity and hedonism lifestyle and the data were analyzed using simple regression. The results of the analysis showed a significance value of 0.046 (p < 0.05), which indicates a significant influence between religiosity and a hedonistic lifestyle, the hedonistic lifestyle is influenced by religiosity by 2.7%. The higher the religiosity of the students, the lower the tendency towards a hedonism lifestyle.

References

Afriani, S., & Yanti, R. T. (2023). The Influence Of Digital Payment On Consumptive Behavior (Case Study Students of the Faculty Economics, UNIVED Bengkulu). International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 9(1).

Aini, U. nurul. (2021). Hubungan Antara Religiusitas Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Riau. 1–100. https://repository.uir.ac.id/13273/%0Ahttps://repository.uir.ac.id/13273/1/158110016.pdf

Bintari, N. P., Dantes, N., & Sulastri, M. (2014). Korelasi Konsep Diri Dan Sikap Religiusitas Terhadap Kecenderungan Perilaku Menyimpang Dikalangan Siswa Pada Kelas Xi Sma Negeri 4 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling, 2(1).

Dewi, L. F., Nur’aini, S., & Kusumaningtyas, N. (2021). Citra Diri Terhadap Kecenderungan Hedonistic Lifestyle Pada Mahasiswa. Psycho Idea, 19(1), 25. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v19i1.6064

Fahirra, H., & Andjarwati, A. L. (2022). Pengaruh Korean Wave dan Gaya Hidup Hedonis Terhadap Keputusan Pembelian Album Official BTS. Jurnal Ilmu Manajemen, 10(1), 148–159.

Karisma, S. P., Susiati, S., Tobing, C. M. H., Oktara, T. W., Arifin, D. D. C., Melamita, A., ... & Syahputra, Y. (2025). Smartphone Addiction and Phubbing Behavior: Risks of Technology for Social Media Users. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 7(1).

Khairat, M., Yusri, N. A., & Yuliana, S. (2018). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada MahasiswiKhairat, M., Yusri, N. A., & Yuliana, S. (2019). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi. Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam, 9(2), 130–139. https://doi.org/10. Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam, 10(2), 130–138.

Khairat, M., Yusri, N. A., & Yuliana, S. (2019). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi. Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam, 9(2), 130–139. https://doi.org/10.15548/alqalb.v9i2.861

Khusairi, H., Ifdil, I., Susanto, P., Syahputra, Y., Fadli, R. P., Hadi, M. F. Z., ... & Nikmarijal, N. (2022). Religiusitas dan Literasi Keuangan Masyarakat Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01).

Kurniawan, D. (2022). Pengaruh Gaya Hidup Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Informa Jambi Town Square Kota Jambi.

Kusmiati, D., & Kurnianingsih, H. (2022). Perilaku Konsumtif Mahasiswa: SEberapa Besar Peran Financial Literacy, Life Style, E-Money, Dan Self Control? Jurnal Ilmiah Edunomika, Vol. 6(No. 2), 1–13. https://jurnal.stieaas.ac.id/index.php/jie/article/view/4977

Laloan, W. T. J., Wenas, R. S., & Loindong, S. S. R. (2023). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat, Dan Risiko Terhadap Minat Pengguna E-Payment QRIS Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sam Ratulanggi Manado. Jurnal EMBA, 11(2), 375–386.

Madya, W., Diklat, B., & Palembang, K. (2000). Widyaiswara Madya Balai Diklat Keagamaan Palembang.

Nadialista Kurniawan, R. A. (2021). Analisis struktur kovarians indikator terkait kesehatan pada lansia yang tinggal di rumah, dengan fokus pada kesehatan subjektif. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288

Nurmaeni, R., Hasanah, S., & Widowati, M. (2020). Analisis Pengaruh Hedonisme, Religiusitas, Motivasi, dan Promosi terhadap Keputusan Menabung pada Bank Syariah (Studi Kasus Pada Pt Bank Bri Syariah, Tbk Kantor Cabang Pembantu Majapahit Semarang). Jurnal Tabarru: Islamic Banking and Finance, 3(2), 303–312.

Rahmasari, T. P. (2022). Pergeseran Makna Hedonisme Epicurus Di Kalangan Generasi Millenial. JURNAL YAQZHAN: Analisis Filsafat, Agama Dan Kemanusiaan, 8(1), 51. https://doi.org/10.24235/jy.v8i1.9341

Rokhmania Nurmaeni, Siti Hasanah, & Mustika Widowati. (2020). Analisis Pengaruh Hedonisme, Religiusitas, Motivasi, Dan Promosi Terhadap Keputusan Menabung Pada Bank Syariah (Studi Kasus Pada Pt Bank Bri Syariah, Tbk Kantor Cabang Pembantu Majapahit Semarang). Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 3(2), 303–312. https://doi.org/10.25299/jtb.2020.vol3(2).5730

Sabilah, N. H., Syahputra, Y., & Mulyadi, M. (2025). The Impact of Self-Esteem on Narcissistic Behavior Among Instagram-Active Students. JITSS (Journal of Innovation and Trend in Social Sciences), 1(3), 125-136.

Safitri, A. D. (2018). Pengaruh Religiusitas dan Konformitas Teman Sebaya Terhadap Gaya Hidup Hedonisme. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(3), 327–333. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i3.4644

Saputri, A., & Rachmatan, R. (2017). Religiusitas Dengan Gaya Hidup Hedonisme: Sebuah Gambaran Pada Mahasiswa Universitas Syiah Kuala. Jurnal Psikologi, 12(2), 59. https://doi.org/10.24014/jp.v12i2.3230

Suryandaru, N. A. (2020). Penerapan Multimedia Dalam Pembelajaran Yang Efektif. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 03, 88–91. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda

Suryaningsih, Chulsum, U., & Fadhilah, N. (2023). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Mobile Payment Quick Responde Code (QRIS) Sebagai Alat Transaksi Digital Generasi Z. SEIKO : Journal of Management & Business, 6(2), 245–252

Triyanti, M. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Saraf untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA Kelas XI. JURNAL BIOEDUKATIKA, 3(2), 9–14. https://doi.org/10.26555/BIOEDUKATIKA.V3I2.4148

Yusuf, W. M. (2021). Analisis Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, Selera Dan Persepsi Mengenai Harga Produk Halal Terhadap Konsumsi Makanan Halal (Studi Kasus pada Masyarakat. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB. https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/7164

Downloads

Published

2025-06-28

How to Cite

Arnita, F., Fristy, N., Mayra, Z., Syawitri, M., Brescia, R. B., Fadilla, D. R., & Syahputra, Y. (2025). Religiosity and Hedonism: A Correlational Study of Santri in the Digital Era. INDONESIAN COUNSELING AND PSYCHOLOGY, 5(2), 304–314. https://doi.org/10.24114/icp.v5i2.65572