PEMANFAATAN TEKNIK TAPESTRI PADA ROMPI DENGAN BAHAN RENDA
Abstract
The background of this project begins with the fact that there are many people in Indonesia who are not familiar with tapestry, so Indonesian need to know the existence of tapestry art. Tapestry is usually applied to rugs or carpets, doormats, and wall decorations, in this case tapestry can be applied to fashion products such as outer which is currently trending. The are some problems that we found in making outer using tapestry techniques. The first one is the application of tapestry techniques for making a vest, The second is the materials used, and the last one is the model of the vest. The creation of the art are carried out using the method of crafting art according to SP Gustami through 3 stages, namely the exploration stage (soul odyssey, field observation, and reference excavation), the design stage (verbal ideas are poured into alternative sketches), and the embodiment stage (based on sketches alternatives and prototypes are made into actual works). The results of the design of the vest that is made by using flat and the soumak tapestry technique that use knitted lace which is left over from the garment production as the main material is light and not too thick. The pattern (motifs) which is used are geometric shapes and the colors are taken from the vest model of boho embellished which carries the concept of style boho with contrasting bright colors. How to use the tapestry technique into a vest using lace material is making a pattern in the front and the back of the vest that will be visualized, and then making a tapestry vest based to the design that has been made from the beginning to finishing.
Keywords: tapestry, outer, vest, lace.
Abstrak
Latar belakang proyek perancangan ini berawal dari masih banyaknya orang yang belum mengenal tapestri, sehingga eksitensi dari tapestri ini masih perlu disimak karena masyarakat Indonesia belum begitu mengenal seni ini. Tapestri yang biasanya diaplikasikan untuk permadani atau karpet, keset, dan hiasan dinding, dalam hal ini tapestri bisa saja diaplikasikan pada produk fesyen seperti outer yang saat ini sedang trend. Permasalahan yang dihadapi dalam pemanfaatan teknik tapestri kedalam outer yakni penerapan teknik tapestri pada rompi, bahan yang digunakan, dan model rompi yang digunakan. Tahapan penciptaan karya dilakukan dengan metode penciptaan seni kriya menurut SP Gustami melalui 3 tahap yakni tahap eksplorasi ( pengembaraan jiwa, pengamatan lapangan, dan penggalian referensi), tahap perancangan (ide gagasan yang bersifat verbali dituangkan menjadi sketsa alternatif), dan tahap perwujudan (berdasarkan sketsa alternatif dan prototype dibuat karya yang sesungguhnya). Hasil perancangan berupa rompi yang dibuat dengan teknik tapestri yakni teknik tapestri rata dan teknik tapestri soumak, dengan menggunakan bahan utamanya renda rajut sisa produksi garment yang hasilnya ringan dan tidak terlalu tebal. Motif yang digunakan bentuk-bentuk geometris, dan warna diambil dari model rompi boho embellished yang mengusung konsep gaya boho dengan warna-warna cerah yang berlawanan. Cara memanfaatkan teknik tapestri kedalam rompi dengan menggunakan bahan renda yakni membuat pola rompi bagian depan dan belakang yang akan divisualkan, kemudian membuat rompi tapestri sesuai desain yang sudah dibuat dari awal hingga penyelesaian akhir.
Kata Kunci:tapestri, outer, rompi, renda.
Authors:
Sania Ratnawuri Ardianti : Universitas Sebelas Maret
Tiwi Bina Affanti : Universitas Sebelas Maret
References:
Ardianti, Sania Ratnawuri. (2021). “Tapestri”. Hasil Dokumetasi Pribadi: 15 Juli 2021, Surakarta.
Dwigantara, Agditya. (2011). Kajian Karya Tapestri Biranul Anas Zaman. Skripsi Gelar Sarjana. Universitas Sebelas Maret.
Fitinline. (2014). Jenis Vest Bagian III. https://fitinline.com/article/read/jenis-vest-bagian-iii/ (diakses tanggal 12 Oktober 2020).
Gustami, SP. (2007). Butir-Butir Mutiara Estetika Timur Ide Dasar Penciptaan Seni Kriya Indonesia. Yogyakarta: Prasista.
Imas, Cynthia Zhafira A. (2019). Aplikasi Tapestri Dan Batik Kontemporer Pada Busana Artwear. Yogyakarta: Jurnal Tugas Akhir Institute Seni Indonesia Yogyakarta.
Naufa, Miftahun. (2018). Ekspresi Bentuk Geometris Melalui Penggarapan Tekstil Tapestri. Jurnal Puitika, 14(1), 79-89.
Goet, Poespo. (2009). A to Z Istilah Fashion. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Sari, Quartini. (2018). Tampil Fashionable dengan Outer. https://lifestyle.kompas.com/tampil-fashionable-dengan-outer (diakses tanggal 12 Oktober 2020).
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/gr.v10i2.28231
Article Metrics
Abstract view : 319 timesPDF - 583 times
Copyright (c) 2021 Sania Ratnawuri Ardianti, Tiwi Bina Affanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id
Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License