Cover Image

PENERAPAN STORYLINE TEMA THE KINGDOM UNDER THE SEA PADA AREA DISPLAY JAKARTA AQUARIUM

Intan Intan, Maitri Widya Mutiara, Sri Fariyanti Pane

Abstract


Indonesia is a maritime country and the sea is one of the most important natural resources, but many Indonesian people are not aware of and do not care about the balance of the ecosystem. This resulted in marine life being threatened and extinct unnoticed. Oceanarium is a place of recreation and education, as well as a place of conservation that displays marine life in the aquarium. One of Oceanarium in Jakarta is the Jakarta Aquarium which is located inside the Neo Soho Mall. Jakarta Aquarium is one of the aquarium tours featuring various sea water biota in Indonesia. At this time there is a great need for an introduction to seawater biota. To create a fun and educative atmosphere, as well as present storyline good, appropriate interior design is needed and supports the Jakarta Aquarium by applying the concept of the theme "The Kingdom Under the Sea”, an underwater kingdom using a technology. The design methodology used for the design of the Jakarta Aquarium is Rosemary Kilmer's design method and data collection is carried out directly and indirectly according to the problems encountered and the goals to be achieved. With an interesting aquarium visualization and interactive facilities can help build and instill a sense of curiosity.

Keywords: aquarium, storyline, interior, technology.


Abstrak

Indonesia adalah negara maritim dan laut merupakan salah satu sumber daya alam yang paling penting, tetapi banyak dari masyarakat Indonesia tidak sadar dan tidak peduli terhadap keseimbangan ekosistem. Hal ini mengakibatkan kehidupan laut mulai terancam dan punah tanpa disadari. Oceanarium merupakan salah satu tempat rekreasi dan edukasi, serta sebagai tempat konservasi yang menampilkan biota laut di dalam akuarium. Salah satu Oceanarium di Jakarta adalah Jakarta Aquarium yang terletak di dalam Mall Neo Soho. Jakarta Aquarium merupakan salah satu wisata akuarium yang menampilkan berbagai biota air laut di Indonesia. Saat ini sangat dibutuhkannya pengenalan mengenai biota air laut. Untuk menciptakan suasana menyenangkan dan edukatif, serta menyajikan storyline yang baik, diperlukan perancangan interior yang sesuai dan mendukung pada Jakarta Aquarium dengan menerapkan konsep tema “The Kingdom Under the Sea”, sebuah kerajaan dibawah laut dengan menggunakan sebuah teknologi. Metodologi desain yang digunakan untuk perancangan Jakarta Aquarium merupakan metode perancangan Rosemary Kilmer serta pengumpulan data dilakukan secara langsung dan tidak langsung sesuai dengan masalah yang ditemui dan tujuan yang ingin dicapai. Dengan adanya visualisasi akuarium yang menarik dan adanya fasilitas interaktif dapat membantu membangun dan menanamkan rasa keingintahuan.

Kata Kunci: akuarium, alur cerita, interior, teknologi.

 

Authors:

Intan: Universitas Tarumanagara

Maitri Widya Mutiara: Universitas Tarumanagara

Sri Fariyanti Pane : Institut Kesenian Jakarta

 

References: 

Andanwerti, N., Astuti, N. W., & Ferdinand, F. (n.d.). ANALISIS ALUR CERITA (STORYLINE) PAMERAN DI MUSEUM SENI RUPA DAN KERAMIK JL. POS KOTA, TAMAN SARI, JAKARTA BARAT. ANALISIS ALUR CERITA (STORYLINE) PAMERAN DI MUSEUM SENI RUPA DAN KERAMIK JL. POS KOTA, TAMAN SARI, JAKARTA BARAT.

Arsyad, N. (2020). Yurisdiksi Indonesia Di Laut Natuna: Perspektif Hukum Internasional. PETITUM, 8(1 April), 20–36.

Christian, A. J., Bangsa, P. G., & Christianna, A. (2017). Perancangan Media Board Game untuk Meningkatkan Kepedulian Anak-Anak Terhadap Kondisi Laut Indonesia. Jurnal DKV Adiwarna, 1(10), 13.

Dictionary, O. E. (1989). Oxford English Dictionary. Simpson, Ja & Weiner, Esc, 3.

Haryanto, I., Yusril, Y., & Martarosa, M. (2020). PERANCANGAN PERTUNJUKAN TEATER RAMBUN PAMENAN DALAM POLA TEATER TRADISIONAL RANDAI DENGAN PENDEKATAN TEATER MODERN (WELL MADE PLAY). Gorga: Jurnal Seni Rupa, 9(2), 256–260.

Hasim, E. M., & Indrawan, H. (2020). The Role of Aquarium in Increasing Visitors Interactivity in Interior Design of Jakarta Aquarium. The 2nd Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2020), 374–378.

Juniartini, N. L. P. (2020). Pengelolaan Sampah Dari Lingkup Terkecil dan Pemberdayaan Masyarakat sebagai Bentuk Tindakan Peduli Lingkungan. Jurnal Bali Membangun Bali, 1(1), 27–40.

Kertesz, F. (1968). THE STORY OF’’PROJECT AQUARIUM’’. Oak Ridge National Lab., Tenn.

Kilmer, R., & Kilmer, W. O. (2014). Designing interiors. John Wiley & Sons.

Lamrose, T., Budiwiwaramulja, D., Azmi, A., & Muslim, M. (2019). Pemanfaatan Media Video Tutorial Terhadap Hasil Pembelajaran Menggambar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Mardinding. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 8(1), 30–35.

Paramita, N. G. A., Mudra, I. W., & Remawa, A. A. G. R. (n.d.). CENGKEH SEBAGAI INSPIRASI PENGEMBANGAN MOTIF BATIK BERBASIS DIGITAL DI KABUPATEN BULELENG. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 11(2), 426–432.

Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224.

Ramadhani, W. P. (2022). Tarekot Malang Riverpark Dengan Pendekatan Water Sensitive Design. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Safitri, S. (2021, December). Makna Laut Bagi Indonesia Secara Politik. In SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN IPS (Vol. 1, pp. 121-125).

Sanjaya, E. A. (2015). Landasan Konseptual Perencanaan dan Perancangan Oceanarium di Kawasan Wisata Pantai Parangtritis. UAJY.

Stefani, V. (2017). Bengkulu Oceanarium. UAJY.


Keywords


aquarium; storyline; interior; technology

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/gr.v12i2.43710

Article Metrics

Abstract view : 25 times
PDF - 9 times

Copyright (c) 2023 Maitri Widya Mutiara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License