META-ANALYSIS THE EFFECT OF COMIC MEDIA TOWARD STUDENT LEARNING RESULTS AT ELEMENTARY SCHOOLS

Yurizka Nevilia, Nafiah Nafiah, Muhammad Thamrin Hidayat, Mohamad Taufiq

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to determine the effect of comic mediatoward student learning result in elementary schools. This research method usesquantitative, the type of this reseach is meta-analysis, the data collection techniques are carried out using documentation, taking four journals that are on Google Scholar  or Google Scholar. Data analysis techniques in this study used descriptive statistical  analysis. The results showed 1) The learning outcomes of elementary school  students who differed in place in the experimental class using comic media as  learning activities increased compared to classes not using comic media in learning  activities with an average grade of dick class of 51.10 and the experimental class of  65.11, 2) The use of comic media influences learning outcomes of elementary  school students in different places, it can be seen from the difference in the average  value between the control class and the experimental class of 14.01. Suggestions that can be given to teachers are to be creative in making use of comic media in learning activities, to the principal, to guide teachers to be creative in applying comic media in learning activities, the next researcher, impress the results of this meta-analysis  study can be used as references in conducting activities further research.  Keywords: comic media, student learning outcomes. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh media komikterhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar. Metode penelitian ini menggunakan kuantitatif dengan jenis penelitian meta analisis, teknik pengumpulan data dilakukan  dengan cara dokumentasi, mengambil empat jurnal yang ada pada google scholar  atau google cendekia. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan  analisis statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan 1) Hasil belajar siswa  Sekolah Dasar yang berbeda tempatnya pada kelas eksperimen yang menggunakan  media komik sebagai kegiatan pembelajaran lebih meningkat dibandingkan dengan  kelas yang tidak menggunakan media komik dalam kegiatan pembelajaran dengan  nilai rata-rata kelas kontol sebesar 51,10 dan kelas eksperimen sebesar 65,11, 2)Penggunaan media komik memiliki pengaruh terhadap hasil belajar siswa Sekolah Dasar yang berbeda tempatnya, hal tersebut dapat dilihat dari adanya perbedaan nilai  rata-rata antara kelas kontrol dan kelas eksperimen sebesar 14,01. Saran yang bisa  diberikan pada guru adalah hendaklah kreatif dalam membuat menggunakan media  komik dalam kegiatan pembelajaran, pada kepala sekolah, hendaklah membimbing guru agar kreatif dalam menerapkan media komik dalam kegiatan pembelajaran, peneliti selanjutnya, hedaklah hasil studi meta analisis ini dapat dijadikan rujukan dalam melakukan kegiatan penelitian selanjutnya.  Kata kunci: media komik, hasil belajar siswa.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v11i1.18668

Article Metrics

Abstract view : 327 times
PDF - 240 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Yurizka Nevilia, Nafiah Nafiah, Muhammad Thamrin Hidayat, Mohamad Taufiq

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.