PENGARUH METODE PEMBELAJARAN SQ3R TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA INDAHNYA KEBERSAMAAN KELAS IV SDN 040549 PEBULAN
Abstract
Abstract: The Effect Of SQ3R Learning Methods on Students Learning Outcomes On The Theme The Beauty Of Togethernes at the Grade of SDN 040549 Perbulan. This study aims to determine the effect of using the SQ3R learning method on students learning outcomes on the theme the beauty of togetherness. The population of this study are the fourth grade with 44 students and use boring sampling. This study uses descriptive analytical method. This study shows that students learning outcomes are excellent category with the average of 83,3. Correlation test with rcount (0,72) ≥ rtable (0,297). So there is a strong influence between the SQ3R method on students learning outcomes. T-test testing where (6,690) ≥ (1,681), Ha is accepted, so there is a positive and significant influence between the SQ3R method on students learning outcomes.
Keyword: Learning outcomes, SQ3R Method
Abstrak: Pengaruh Metode Pembelajaran SQ3R terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema Indahnya Kebersamaan Kelas IV SDN 040549 Pebulan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan metode pembelajaran SQ3R terhadap hasil belajar siswa pada tema indahnya kebersamaan. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas IV berjumlah 44 siswa dan menggunakan boring sampling. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analiktik. Penelitian menunjukkan hasil belajar siswa termasuk kategori baik sekali dengan rata-rata 83,3. Pengujian kolerasi dengan rhitung (0,72) ≥ rtabel (0,297). Maka terdapat pengaruh yang kuat antara metode SQ3R terhadap hasil belajar siswa. Pengujian uji-t dimana (6,690) ≥ (1,681) Ha diterima maka ada pengaruh positif dan signifikan antara metode SQ3R terhadap hasil belajar siswa.
Kata kunci: Hasil Belajar, Metode SQ3R
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/jh.v11i2.21947
Article Metrics
Abstract view : 602 timesPDF - 578 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Adelia Pagit Tarigan, Darinda Sofia Tanjung, Dewi Anzelina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.