EFEKTIVITAS MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING) DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR DARI KOMPONEN BAHASA INGGRIS SISWA KELAS III SMP SWASTA PARSAORAN KECAMATAN PARBULUAN 2018-2019

Elisabeth Ruthana Lasmaria Sinaga, Friscilla Sembiring

Abstract


Abstract: This  study  aims  to  determine  the  effectiveness  of  the  use  of  contextual  teaching learning models on student achievement in English subjects at SMP Swasta Parsaoran Kecamatan Parbuluan,  as  well  as  to  determine  differences  in  student  learning achievement in the control class and experimental class. The method used  in this study  is  an  experimental  research  method  whose  implementation  uses  a  quasi-experimental   type   with   a   nonequivalent   control   group   design.   The   study population consisted of 69 students who were divided into 2 classes, namely class III-A totaling 36 students and class III-B totaling 33 students.  In its implementation the class III-A became the experimental class while the class III-B became the control class.  Data collection in the form of learning test results conducted before and after the learning process (pretest and posttest). The process of teaching and learning activities of the experimental class is carried out using  the  CTL  learning  model  while  the  control  class  uses the  lecture  learning strategy (conventional) in English learning.

Keywords: CTL, Learning Achievement, Learning Model

Abstrak: Penelitian  ini  bertujuan  untuk  mengetahui  efektivitas  penggunaan  model pembelajaran contextual  teaching  learning terhadap  prestasi  belajar  siswa pada mata  pelajaran  bahasa  inggris  di SMP Swasta Parsaoran Kecamatan Parbuluan, sekaligus  untuk  mengetahui  perbedaan  prestasi  belajar  siswa pada kelas  kontrol  dan  kelas eksperimen. Metode yang digunakan  dalam penelitian    ini    merupakan metode penelitian experiment yang pelaksanaannya   menggunakan   jenis quasi   experiment dengan   desain nonequivalent  control  group  design.  Populasi  penelitian  terdiri  dari  69 siswa  yang  terbagi  menjadi  2  kelas,  yaitu  kelas  III-A  berjumlah  36 siswa    dan    kelas III-B    berjumlah    33    siswa.    Dalam pelaksanaannya kelas III-A menjadi kelas eksperimen sedangkan kelas III-B   menjadi   kelas   kontrol.   Pengumpulan   data   berupa   hasil   tes  belajar yang dilaksanakan    sebelum  dan  setelah  proses  pembelajaran  (pretest dan posttest).  Proses  kegiatan  belajar  mengajar  kelas  eksperimen  dilakukan dengan  menggunakan  model  pembelajaran CTL sedangkan  kelas  kontrol dengan  menggunakan  strategi  pembelajaran  ceramah (konvensional) pada pembelajaran bahasa inggris.

Kata Kunci :CTL,Prestasi Belajar, Model


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v11i2.22097

Article Metrics

Abstract view : 296 times
PDF - 217 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Elisabeth Ruthana Lasmaria Sinaga, Friscilla Sembiring

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.