PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA MATEMATIKA UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI

Novi Tari Simbolon, Ratna Wahyuni

Abstract


ABSTRACT: Development Of Problem Based Learning Models In Improving Student Learning Results Of Berastagi University Of Mathematics.  In the learning at school, mathematics is one of the subjects which is a basic lesson and a means of scientific thinking which is indispensable for students to develop their logical abilities. Mathematics education in schools aims to prepare students who can use mathematics functionally to solve problems, both in everyday life and facing other sciences. Mathematical problems faced are structured, systematic and logical so that students can implement them. Until now, in the world of education, especially in mathematics education, children still emphasize memorizing without knowing the basic concepts, so we need a learning model to improve student mathematics learning outcomes. This research was conducted for six months. First, the research makes preparations related to research such as making initial test questions. Then choose a class to do the development of the learning model by conducting a preliminary test on campus to determine student obstacles in solving questions. To obtain data, the authors distributed pre-test questions to selected students to apply the new learning model later. Processing data and comparing student result oflLearning after the development of problem-based learning models and previous ones. The conclusions from student result of learning obtained from result of learning tests after the development of problem-based learning models during teaching. The results of this study are expected that the campus can improve student mathematics Result of Learning.

 

Keywords : Result of Learning, problem-based learning model, PGSD students

ABSTRAK : Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis masalah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Matematika Universitas Quality Berastagi. Dalam pembelajaran di sekolah, matematika merupakan salah satu pelajaran yang merupakan pelajaran dasar dan sarana berpikir ilmiah yang sangat diperlukan oleh mahasiswa untuk mengembangkan kemampuan logisnya. Pendidikan matematika di sekolah bertujuan untuk mempersiapkan peserta didik yang dapat menggunakan matematika secara fungsional untuk memecahkan masalah, baik dalam kehidupan sehari-hari maupun menghadapi ilmu pengetahuan lain. Masalah matematika yang dihadapi terstruktur, sistematis dan logis sehingga dapat diimplementasikan mahasiswa. Sampai sekarang dalam dunia pendidikan khususnya dalam pendidikan matematika masih lebih menekankan anak untuk menghapal tanpa mengetahui konsep dasarnya, sehingga diperlukan suatu model pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar matematika mahasiswa. Penelitian ini dilakukan selama enam bulan. Pertama Penelitian melakukan persiapan-persiapan yang berhubungan dengan penelitian seperti pembuatan soal tes awal. Kemudian memilih kelas untuk dilakukan pengembangan model pembelajaran dengan melakukan tes awal ke kampus untuk menentukan kendala mahasiswa dalam penyelesaian soal. Untuk memperoleh data, penulis membagikan soal tes awal kepada mahasiswa yang dipilih untuk diterapkan model pembelajaran baru nantinya. Mengolah data serta menbandingkan hasil belajar mahasiswa setelah dilakukan pengembangan model pembelajaran berbasis masalah dan sebelumnya. Mengambil kesimpulan dari hasil belajar siswa yg diperoleh dari tes hasil belajar setelah dikembangkannya model pembelajaran berbasis masalah pada saat pengajaran. Hasil penelitian ini diharapkan  kampus dapat meningkatkan hasil belajar matematika mahasiswa 

Kata Kunci: Hasil belajar, model pembelajaran berbasis masalah, Mahasiswa PGSD


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v11i2.22099

Article Metrics

Abstract view : 192 times
PDF - 144 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Novi Tari Simbolon, Ratna Wahyuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.