PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN FLASHCARD TEMA DAERAH TEMPAT TINGGALKU KELAS IV SD 1 BANGET TAHUN PELAJARAN 2020/2021

Ifada Khoirin Nisa, Choirul Huda, Joko Susanto

Abstract


Abstract: Improvement Of Reading Comprehension Skills Through Flashcard Learning Media Themes Of The Region Of My Residence Class IV SD 1 Very Study Year 2020/2021. Based on the results of observations on students of class IVA SD 1 Really reading comprehension skills are not optimal. Improving the quality of learning is done by developing flashcard media. The formulation of the problem in this study is how the use of flash card learning media can improve reading comprehension skills in fourth grade students of SD 1 Banget. The purpose of this research is to improve reading comprehension skills with flashcard media. This research is a classroom action research with the subject of class IV students of SD 1 Banget, totaling 22 students. The results showed that the use of flashcard media can improve students' reading comprehension skills. The increase in reading comprehension skills results in the first cycle of 68.10, in the second cycle of 74.10, and 86.70 in the third cycle.

 

Keywords : reading comprehension skills; learning Media; Flashcard

 

Abstrak: Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Media Pembelajaran flashcard Tema Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV SD 1 Banget Tahun Pelajaran 2020/2021. Berdasarkan hasil pengamatan pada peserta didik kelas IVA SD 1 Banget keterampilan membaca pemahaman berlum optimal. Perbaikan kualitas pembelajaran dilakukan dengan pengembangan media flashcard. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana penggunaan media pembelajaran flash card dapat meningkatkan keterampilan membaca pemahaman pada peserta didik kelas IV SD 1 Banget. Tujuan penelitina ini adalah umtuk meingkatkan keterampilan membaca pemahaman dengan media flashcard. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan subjek peserta didik kelas IV SD 1 Banget yang berjumlah 22 peserta didik. Hasil penelitian menunjukkan penggunaan media flashcard dapat meningkatkankan keterampilan membaca pemahaman peserta didik. Peningkatan hasil keterampilan membaca pemahaman pada siklus I sebesar 68,10, pada siklus II sebesar 74,10, dan pada siklus III 86,70.

 

Kata kunci: Keterampilan Membaca Pemahaman, Media Pembelajaran, Flashcard.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v12i1.26557

Article Metrics

Abstract view : 280 times
PDF - 492 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ifada Khoirin Nisa, Choirul Huda, Joko Susanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.