ANALISIS STILITISIKA NOVEL "DAUN YANG JATUH TAK PERNAH MEMBENCI ANGIN" KARYA TERE LIYE DAN RELEVANSINYA SEBAGAI MATERI AJAR BAHASA INDONESIA DI SMA SWASTA SUTAN OLOAN MEDAN

Nova Triana Tarigan

Abstract


Abstract : Stylistic Analysis of The Novel "Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin" Tere Liye's Work and Its Relevance as Indonesian Language Teaching Material at Sutan Oloan Senior High School Medan. The purpose of the study was to describe and select data containing the use of figurative language, choice of diction and imagery of Tere liye's novel "Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin" and to find out the relevance of the results of his study as Indonesian language teaching materials at Sutan Oloan Senior High School Medan. The subjects of the research were the XII grade students of SMA Sutan Oloan Medan. Data collection techniques were carried out using content analysis and interviews. The discussion in the study shows that. First, the use of diction (word choice) includes connotative words, greeting words or self names, loan words, regional language vocabulary. Second, the use of language style (majas) includes personification, allegory, hyperbole, repetition, cynicism, metonymy, pleonasm. Third, the use of imagery includes visual imagery, motion imagery, olfactory imagery, tactile imagery, and auditory imagery. Fourth, the relevance of the novel Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin can be used as teaching material for Indonesian Language in SMA in class XII of Senior High School of Sutan Oloan Medan which applies the 2013 curriculum, namely Basic competencies understands the structure and rules of the novel text. The contents of the novel “Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin” can support students' motivation in learning, because the content of the novel has a character who is intelligent, tough, and has strong life principles in achieving the goals.

Keywords : Stylistics, Novel “Daun yang Jatuh Tak Kan Pernah Membenci Angin, Teaching Material

Abstrak : Analisis Stilitisika Novel "Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin" Karya Tere liye dan Relevansinya Sebagai Materi Ajar Bahasa Indonesia di SMA Swasta Sutan Oloan Medan. Tujuan penelitian adalah mendeskripsikan dan memilih data yang mengandung penggunaan majas, pilihan diksi dan citraan novel “Daun yang Jatuh Tak Kan Pernah Membenci Angin” karya Tere liye dan mengetahui relavansi hasil kajiannya sebagai materi ajar Bahasa Indonesia di SMA Swasta Sutan Oloan Medan. Subjek penelitian adalah siswa SMA kelas XII Sutan Oloan Medan. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan analisis isi dan wawancara. Pembahasan dalam penelitian menunjukkan bahwa. Pertama, penggunaan diksi (pilihan kata) meliputi kata konotatif, kata sapaan atau nama diri, kata serapan, kosakata bahasa daerah. Kedua, penggunaan gaya bahasa (majas) meliputi gaya personifikasi, alegori, hiperbola, repetisi, sinisme, metonimia, pleonasme. Ketiga, penggunaan citraan meliputi citraan penglihatan, citraan gerak, citraan penciuman, citraan peraba, dan citraan pendengaran. Keempat, relevansi novel Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin dapat digunakan sebagai materi ajar Bahasa Indoneisa di SMA pada kelas XII SMA Sutan Oloan Medan yang menerapkan kurikulum 2013, yaitu pada Komptensi Dasar memahami struktur dan kaidah-kaidah teks novel. Isi novel Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin dapat menunjang motivasi siswa dalam belajar, karena isi novel tersebut memiliki sosok tokoh yang cerdas, tangguh, dan dan memiliki prinsip hidup yang kuat dalam menggapai cita-citanya.

Kata Kunci : Stilistika, Novel “Daun yang Jatuh Tak Kan Pernah Membenci Angin, Materi Ajar


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v12i2.34197

Article Metrics

Abstract view : 144 times
PDF - 697 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nova Triana Tarigan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.