PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN APLIKASI PREZI PADA TEMA 6 SUBTEMA 1 DI KELAS V SDN 064973 BHAYANGKARA T.A. 2021/2022

Lidia Simanihuruk, Esta Rosmina Uli Silaen

Abstract


Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui validitas, efektivitas dan praktikalitas media pembelajaran menggunakan aplikasi prezi. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan (Reseach and Development) yang menggunakan model pengembangan ADDIE dengan 5 tahapan penelitian, yaitu tahap analisis (analysis), desain (design), pengembangan (development), implementasi (implementation), dan evaluasi (evaluation). Hasil penelitian dari pemngembangan media pembelajaran menggunakan aplikasi prezi pada tema 6 subtema 1, menunjukkan hasil validasi oleh validator ahli materi mendapatkan skor 90 dengan persentase 90% kategori “sangat layak” dan hasil validasi desain oleh ahli media memperoleh skor 91 dengan persentase 91% kategori “sangat layak”. Uji praktikalitas oleh praktisi Pendidikan memperoleh hasil skor 96 dengan persentase 96% kategori “sangat praktis”. Berdasarkan uji keefektifan media pembelajaran bahwa hasil dapat diketahui setelah menggunakan media pembelajaran dengan aplikasi prezi yang dikembangkan, nilai siswa meningkat dari awal sebelum menggunakan media pembelajaran dengan aplikasi prezi siswa mendapat nilai dengan rata-rata 58,38 meningkat menjadi 89,83. Nilai rata-rata meningkat sebesar 31,45%.

 

 

Kata Kunci: Media Pembelajaran, Aplikasi prezi, Tema 6 Subtema 1.

 

 

Abstract : The purpose of this study was to determine the validity, effectiveness and practicality of learning media using the Prezi application. This research is a research and development type that uses the ADDIE development model with 5 stages of research, namely the analysis, design, development, implementation, and evaluation stages. The results of the research from the development of learning media using the Prezi application on theme 6 sub-theme 1, show the results of validation by material expert validators getting a score of 90 with a percentage of 90% in the "very feasible" category and the results of design validation by media experts obtaining a score of 91 with a percentage of 91% in the category " very worthy." Practicality test by education practitioners obtained a score of 96 with a percentage of 96% in the "very practical" category. Based on the test of the effectiveness of the learning media that the results can be known after using the learning media with the prezi application that was developed, the student's score increased from the beginning before using the learning media with the prezi application the students got an average score of 58.38 increasing to 89.83. The average value increased by 31.45%.

 

 

Keywords: Learning Media, Prezi Application, Theme 6 Sub-theme 1.

 

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v13i2.43592

Article Metrics

Abstract view : 69 times
PDF - 51 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Lidia Simanihuruk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.