PENERAPAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PGSD MATA KULIAH PENDIDIKAN MATEMATIKA SD KELAS TINGGI

Fadhilaturrahmi .

Abstract


Abstract : Applying Realistic Mathematics Approach To Improve Student Learning Outcomes Of PGSD Mathematics of High School Mathematics Elementary. The purpose of this study is to improve student learning outcomes in mathematics courses of high school elementary education by applying CTL approach. The subjects of this study were 36 students of PGSD semester IIIA TA.2015 / 2016. Data collection techniques were conducted using: tests, lecturer observation sheets and students, and documentation. Based on the results of the research, the cycle I and II experienced an increase where the average value of cycle I obtained 77.2 and in cycle II with an average of 89. Thus it can be concluded that learning with realistic mathematics can improve student learning outcomes PGSD STKIP Pahlawan Tuanku Tambusai in the mathematics course of elementary school mathematics High School.

 

Keywords : CTL  Approach, Learning Outcomes

 

Abstrak : Penerapan Pendekatan Matematika Realistik untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa PGSD Matakuliah Pendidikan Matematika SD Kelas Tinggi. Tujuan Penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa pada matakuliah pendidikan matematika SD kelas tinggi dengan menerapkan pendekatan CTL. Subjek penelitian  ini adalah 36 orang mahasiswa PGSD semester IIIA TA.2015/2016. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan : tes, lembar observasi dosen dan mahaiswa, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian, pada siklus I dan II mengalami peningkatan dimana nilai rata-rata siklus I diperoleh 77,2 dan pada siklus II dengan rata-rata 89. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa pembelajaran dengan matematika realistik dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa PGSD STKIP Pahlawan Tuanku Tambusai pada matakuliah pendidikan matematika SD Kelas Tinggi.

 

Kata Kunci : Pendekatan CTL, Hasil Belajar


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v7i1.6578

Article Metrics

Abstract view : 387 times
PDF - 266 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Fadhilaturrahmi .

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.