UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MEMBACA SISWA MELALUI METODE GLOBAL BERBANTUAN MEDIA GAMBAR DAN ALAT PERAGA PADA SISWA KELAS I SD

Arum Alfi Amzani, Janelle Lee J, Stefanus C. Relmasira

Abstract


Abstract : Enhancement Equipment Of  Understanding About Students About Global Methods Assisted Media Images And Tools In First Class I SD. The research objective was to description  be measures of global methods to improving the ability reading comprehension of grade I SDN Tegalrejo school year 2017/2018 and improve students  reading comprehension through the implementation of a global method. The subject of research are 27 students. Data collection techniques used in this research is the technique of test and non-test. Data analysis was conducted using a comparative descriptive analysis by comparing the results of learning prasiklus, cycle 1 and cycle 2,. The results showed that the method can global ability in students reading comprehension class I SDN Tegalrejo. This is evidenced by the percentage of classical results reading comprehension prasiklus of 63.88% experienced an increase in cycle I became of 78.15% and then increased back in cycle II with a percentage of 86.67% classical completeness. Research results can be concluded that the application of the global methods can improve the ability of reading comprehension grade I SDN Tegalrejo.

 

 Keywords : Global Method, Reading Comprehension, Picture, Props

 

Abstrak : Upaya Peningkatan Kemampuan Pemahaman Membaca Siswa Melalui Metode Global Berbantuan Media Gambar Dan Alat Peraga Pada Siswa Kelas I SD. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah metode global dalam meningkatkan kemampuan pemahaman membaca siswa kelas I SDN Tegalrejo Semester I Tahun Ajaran 2017/2018  dan  meningkatkan kemampuan pemahaman membaca siswa melalui penerapan metode global. Subyek penelitian berjumlah 27 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik tes dan non tes. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis deskriptif komparatif dengan membandingkan hasil belajar prasiklus, siklus 1, dan siklus 2. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode global dapat kemampuan pemahaman membaca pada siswa kelas I SDN Tegalrejo. Hal ini dibuktikan dengan persentase klasikal hasil pemahaman membaca prasiklus sebesar 63,88% mengalami peningkatan pada siklus I menjadi sebesar 78,15% dan kemudian mengalami peningkatan kembali pada siklus II dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 86,67%. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan metode global dapat meningkatkan kemampuan pemahaman membaca siswa kelas I SDN Tegalrejo.

 

Kata kunci : Metode Global, Pemahaman Membaca, Gambar dan Alat Peraga


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v7i2.7244

Article Metrics

Abstract view : 1183 times
PDF - 788 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Arum Alfi Amzani, Janelle Lee J, Stefanus C. Relmasira

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.