Analisis Problem Based Learning dan Discovery Learning menggunakan Macromedia Flash pada materi Termokimia

Freddy Tua Musa Panggabean, Muhammad Fadli Harahap

Abstract


This study aims: (1) to find out wheter the average value of student learning outcomes taught by PBL and DL models is greater than the KKM value (2) to find out whether there is class interaction and motivation on the value of student learning outcomes. This research is type of One-Group pretest-posttest Design research. The analysis technique used is: (1) One sample t-test; (2) Two Way Anava. From the analysis of the learning outcomes data obtained (1) differences in student learning outcomes (80.47  8.3336) taught by applying PBL models using macromedia flash and student learning outcomes (78.269  9.994) are taught by applying the DL model using macromedia flash where a t test of 1.684 is obtained; (2) There a Fhit price of 6.235 > Ftable 4.00 and a sig value of 0.015 < 0.05 meant that the factor A was real; inter-row results (B) have a Fhit price of 0.025 < Ftable 4.00 and a sig value of 0.975 > 0.05 means that the factor B is not real; interaction results (AB) has a Fhit price of 3.860 > Ftable 3.45 and a sig value of 0.027 < 0.05 means that the factor AB is real.

Keywords


Problem Based Learning, Discovery Learning, Macromedia Flash

Full Text:

PDF

References


Desriyanti, R., & Lazulva. (2016). Penerapan Problem Based Learning Pada Pembelajaran Konsep Hidrolisi Garam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Tadris Kimiya, 1(2), 70–78. https://doi.org/10.15575/jta.v1i2.1247

Istiana, G. A., Nugroho, A., & Catur, S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Penyangga Pada Siswa Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013 / 2014. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 4(2), 65–73.

Mawarni, E., Mulyani, B., & Yamtinah, S. (2014). Penerapan Peer Tutoring Dilengkapi Animasi Macromedia Flash Dan Handout Untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPA 4 SMAN 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014 Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 4(1), 29–37.

Mekovec, R., Anicic, K. P., & Arbanas, K. (2018). Developing undergraduate it students’ generic competencies through problem-based learning. TEM Journal, 7(1), 193–200. https://doi.org/10.18421/TEM71-24

Mulatsari, D., VH, E., & Mulyani, B. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Rotating Trio Exchange (RTE) Menggunakan Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Memori Dan Prestasi Belajar Kimia Pada Materi Sistem Periodik Unsur X SMK Muhammadiyah 2 Sragen Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 5(3), 54–58.

Murdiandari, W., Fadiawati, N., & Tania, L. (2015). Pembelajaran Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Lancar Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 4(2), 581–592.

Nuryanto, N., Utami, B., & Saputro, A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dilengkapi Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Termokimia Kelas XI Siswa SMA Negeri 2 Karanganyar T.P 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(4), 87–94.

Okmarisa, H., Darmana, A., & Suyanti, D. (2016). Implementasi Bahan Ajar Kimia Terintegrasi Nilai Spiritual Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) Berorientasi Kolaboratif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(2), 130–135. https://doi.org/10.24114/jpkim.v8i2.4439.

Panggabean, F. T. M., Silaban, R., & Hutabarat, W. (2017). Application of Discovery Learning Model Using Virtual Lab , Real Lab , and Computer Animations to Increase Student Learning Result Reviewed From The Ability of Critical Thinking Students. Proceedings The 2nd Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (The 2nd AISTEEL) EISSN: 2548-4613, October, 455–457. http://aisteel2017.unimed.ac.id/wp-content/uploads/2018/03/455-457.pdf.

Permendikbud. (2014). Permendikbud nomor 104 tahun 2014 Tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. In Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Pratiwi, B. L., Kuswardi, Y., & Fitriana, L. (2018). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Strategi Motivasi ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) Pada Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 1 Petanahan Tahun Pelajaran 2017/2018 Bibit. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM) Solusi, 2(2), 161–169.

Sari, A. P., Ashadi, & Nugroho, C. S. A. (2013). Studi Komparasi Model Pembelajaran Stad Dengan Menggunakan Media Animasi Macromedia Flash Player Dan Molymod Pada Pembelajaran Kimia Materi Pokok Ikatan Kovalen Ditinjau Dari Kreativitas Siswa Kelas X SMAN 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 2(2), 110–116.

Silaban, R., Panggabean, F. T. M., Hutapea, F. ., Hutahaean, E., & Alexander, I. . (2020). Implementasi Problem Based-Learning (PBL) Dan Pendekatan Ilmiah Menggunakan Media Kartu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Tentang Mengajar Ikatan Kimia. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 8(2), 69–76. https://doi.org/10.31957/jipi.v8i2.1234.

Sinaga, K., & Harahap, M. B. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training Menggunakan Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Pengukuran Di Kelas X IPA Semester I MAN Lubuk Pakam T.P 2014 / 2015. Inovasi Pembelajaran Fisika (INPAVI), 3(3). https://doi.org/10.24114/inpafi.v3i3.5379.

Sudirman, R., Nursalam, & L, M. S. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Berbasis Children Learning In Science Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 49–55. http://journal.uln-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika.

Sutiani, A., Zainuddin, Darmana, A., & Panggabean, F. T. M. (2020). The Development of Teaching Material Based on Science Literacy In Thermochemical Topic The Development of Teaching Material Based on Science Literacy In Thermochemical Topic. Journal of Physics: Conference Series, 1462, 012051. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1462/1/012051.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v2i2.19391

Article Metrics

Abstract view : 1182 times
PDF - 990 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974