Pengembangan Pembelajaran Daring Terintegrasi Media Untuk Mengukur HOTS Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kimia Organik

Freddy Tua Musa Panggabean, Jamalum Purba, Marudut Sinaga

Abstract


This research includes development research to produce online learning integrates media of Adobe Flash media and the Articulate Story Line and instruments to measure student HOTS in the General Chemistry study. The development model used refers to the ADDIE development model. The result of this research is that the online learning prototype integrated with Adobe Flash and Articulate Story Line and HOTS instruments is valid and effective. Validity is fulfilled qualitatively by the validators. Effectiveness is fulfilled based on the implementation of learning in an integrated media network that students can access online and proven by the increase in students' ability to complete HOTS instruments with the results of t-test analysis of 26.607 and p = 0.000.


Keywords


Online Learning, Media of Adobe Flash and Articulate Story Line, HOTS

Full Text:

PDF

References


Adri, H. T., Yudianto, S. A., Mawardini, A., & Sesrita, A. (2020). Using Animated Video Based on Scientific Approach to Improve Students High Order Thinking Skill. Indonesian Journal of Social Research (IJSR), 2(1), 9–17. https://doi.org/https://doi.org/10.30997/ijsr.v2i1.23

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. In Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan 2018 (pp. 1–95).

Busiri, M., & Suparji. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Menggunakan Adobe Flash CS6 Pada Mata Diklat Rencana Anggaran Biaya (RAB) Di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 3(3), 81–91.

Candra, F. A., & Ismayati, E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Kemagnetan Listrik Berbasis Computer Based Instruction(CBI) Di SMK NU 1 Sukodadi Lamongan. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 7(1), 71–77.

Darnawati, Jamiludin, Batia, L., Irawaty, & Salim. (2019). Pemberdayaan Guru Melalui Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Articulate Storyline. Amal Ilmiah : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8–16. https://doi.org/Doi: http://dx.doi.org/10.36709/amalilmiah.v1i1.8780

Fanani, M. Z. (2018). Strategi Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS) dalam Kurikulum 2013. Edudeena, 2(1), 57–76.

Fauziah, I. Z., Sutrisno, & Suwarni. (2016). Pengembangan E-Modul Berbasis Adobe Flash CS6 pada Mata Pelajaran Penataan Barang Dagang. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, 2(2), 154–159.

Hidayati, A. U. (2017). Melatih Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 143–156.

Irwansyah. (2018). Penyelenggaraan Sistem Pendidikan Tinggi Jarak Jauh di Perguruan Tinggi Swasta. Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi, 2(1), 39–50.

Mulyaningsih, I., & Itaristanti. (2018). Pembelajaran Bermuatan HOTS ( Higher Order Thinking Skill ) di Jurusan Tadris Bahasa Indonesia. Jurnal Indonesian Language Education and Literature, 4(1), 114–128. https://doi.org/10.24235/ileal.v4i1.2970

Nuh, M. (2014). Press Workshop : IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 (pp. 1–115).

Nurmala, R., & Mucti, A. (2019). Efektivitas Penggunaan LKM Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Journal of Honai Math, 2(2), 117–128. https://doi.org/http://doi.org/10.30862/jhm.v2i2.67

Pambudi, P. S., Sujatmiko, P., & Pambudi, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Video Tutorial Dalam Program Komputer Pada Materi Trigonometri Kelas X IPS SMA Negeri 6 Surakarta. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(3), 265–274.

Pratama, R. A. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 2 Pada Materi Menggambar Grafik Fungsi Di SMP Patra Dharma 2 Balikpapan. Jurnal Dimensi, 7(1), 19–35.

Purnama, S. I., & Asto, I. G. P. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Software Articulate Storyline Pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar Kelas X TEI Di SMK Negeri 2 Probolinggo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(2), 275–279.

Romadhon, M. M., & Sutopo. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Teknik Pemesinan Frais Berbasis Adobe Flash CS6. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 5(2), 139–144.

Saselah, Y. R., Amir, M., & Qadar, R. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Flash CS6 Professional Pada Pembelajaran Kesetimbangan Kimia. Jurnal JKPK (Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia), 2(2), 80–89. https://doi.org/DOI : 10.20961/jkpk.v2i2.11978

Sukariasih, L., Erniwati, & Salim, A. (2019). The Development of Interactive Multimedia on Science Learning Based Adobe Flash CS6. International Journal for Educational and Vocational Studies, 1(4), 322–329. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.29103/ijevs.v1i4.1454

Yasin, A. N., & Ducha, N. (2017). Kelayakan Teoritis Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline Materi Sistem Reproduksi Manusia Kelas XI SMA. Jurnal BioEdu, 6(2), 169–174. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu

Yumini, S., & Rakhmawati, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Mata Diklat Teknik Elektronika Dasar Di SMK Negeri 1 Jetis Mojokerto. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(3), 845–849.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v3i1.24298

Article Metrics

Abstract view : 365 times
PDF - 416 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995