Pengembangan E-Modul Terintegrasi Media Berbasis Adobe Flash CS6 Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia Mahasiswa
Abstract
Supporting the implementation of an effective learning process cannot be separated from the use of teaching materials. Improving the quality of the learning process in higher education can be done with various strategies and one alternative that can be taken is the development of teaching materials. This study aims to develop an integrated e-module based on Adobe Flash CS6 media to improve students' chemistry problem solving skills on thermochemical material. The development model used refers to the ADDIE development model. Adobe Flash CS6-based integrated media e-module is designed to be accessible and downloadable by students online. The developed Adobe Flash CS6-based media-integrated e-module has been declared valid and proven to be effective in improving students' chemistry problem solving abilities on thermochemical materials.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Busiri, M., dan Suparji. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Adobe Flash CS6 Pada Mata Diklat Rencana Anggaran Biaya (Rab) di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan. 3(3), 81-91.
Fauziah, I.Z., Sutrisno, dan Suwarni. (2016). Pengembangan E-Modul Berbasis Adobe Flash CS6 pada Mata Pelajaran Penataan Barang Dagang. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen. 2(2), 154-159.
Gunawan, Sahidu, H., Harjono, A., dan Suranti, N.M.Y. (2017). The Effect of Project Based Learning With Virtual Media Assistance on Student’s Creativity in Physics. Cakrawala Pendidikan. XXXVI(2), 167-179.
Hidayatullah, M.S., dan Rakhmawati, L. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker Pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK N 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. 5(1), 83-88.
Narmaditya, B.S., Wulandari, D., dan Sakarji, S.R.B. (2018). Does Problem-Based Learning Improve Critical Thinking Skills?. Cakrawala Pendidikan. XXXVII(3), 378-388.
Noviar, D. (2016). Pengembangan Ensiklopedi Biologi Mobile Berbasis Android Materi Pokok Pteridophyta dalam Rangka Implementasi Kurikulum 2013. Cakrawala Pendidikan. XXXV(2), 198-207.
Pratiwi, P.H., Hidayah, N., dan Martiana, A. (2017). Pengembangan Modul Mata Kuliah Penilaian Pembelajaran Sosiologi Berorientasi HOTS. Cakrawala Pendidikan. XXXVI(2), 201-209.
Romadhon, M.M., dan Sutopo. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Teknik Pemesinan Frais Berbasis Adobe Flash Cs6. Jurnal Pendidikan Vokasional dan Teknik Mesin. 5(2), 139-144.
Salesah, Y.R., Amir M., dan Qadar, R. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Flash Cs6 Professional Pada Pembelajaran Kesetimbangan Kimia. Jurnal Kimia dan Pendidikan Kimia. 2(2), 80-89.
Sianturi, J., dan Panggabean, F.T.M. (2019). Implementasi Problem Based Learning (PBL) menggunakan Virtual dan Real Lab Ditinjau dari Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Inovation in Chemistry Education). 1(2), 58-63.
Siregar, S.L., dan Panggabean, F.T.M. (2020). Analisis PBL dengan DL Menggunakan Macromedia Flash terhadap Motivadi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Laju Reaksi di SMA Negeri 10 Medan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Inovation in Chemistry Education). 2(1), 143-147.
Suwasono. (2013) Pengembangan E-Modul Online Elektronika Analog Pada Pendidikan Jarak Jauh. Teknologi dan Kejuruan. 36(1), 51-62.
DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v3i2.28108
Article Metrics
Abstract view : 593 timesPDF - 521 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
CONTACT US
Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974