Implementasi STS Berbasis Collaborative dengan Media Mind Mapping untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa pada Hidrokarbon

Sri Ramadhani, Retno Dwi Suyanti

Abstract


 This study goals to determine the implementation of science-technology-society (STS) based on collaborative with mind mapping media to improve students' creative thinking on hidrocarbon material. The sampling technique used was using Pre-experimental Design (Nondesign) in the form of a one-group pre-test-post-test design in class XI MIPA 1 as an experimental class taught using a collaborative-based learning model using a mind map. media. The analysis technique used is the average difference test, the percentage increase in learning outcomes, normality test, and hypothesis testing. The results obtained from the average value of the pretest data before the treatment is given in the experimental class is 49.83 while post-test data after treatment in the experimental class is 77.66, the gain results also show a value of 0.543 which means it can meet the standard of determination value with creative abilities. developed are 2 indicators. students) was 69%.


Keywords


Mind Mapping, STS, Collaborative

Full Text:

PDF

References


Ananda, R., & Fadhli, M. (2018).Statistik Pendidikan (Teori Dan Praktik Dalam Pendidikan). Medan. CV : Widya Puspita

Bala, R. (2018). Creative Teaching: Mengajar Mengikuti Kemauan Otak. Jakarta: ID Prenada Media

Buzan, T. (2012).Buku Pintar Mind Map. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Fathurrohman, P., & Sutikno, S. M. (2017). Strategi Belajar Mengajar MelaluiPenanaman Konsep Umum & Konsep Islam. bandung: Reflika Aditama

FHSST. (2008). The Free High School Science Texts: Textbooks for High School Students Studying the Sciences Chemistry Grades 10 - 12. Free High School Science Texts: Not published

Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 53–64. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/575

Hidayah, N., Melati, H. A., & Sartika, R. P. (2016). Deskripsi Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Hidrokarbon Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(9), 1–10.

Istarani. (2014). Model Pembelajaran Inovatif. Medan. Media Persada

Iriany., Liliasari & Setiabudi, A. (2009). Inkuiri Laboratorium Berbasis Teknologi Informasi Pada Konsep Laju Reaksi Untuk Meningkatkan Keterampilan Generik dan Berpikir Kreatif siswa SMA. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3 (2), 1978-1989

Juniastri,M., Kurniawati,D.,& Watoni, A.H. (2017). Kimia untuk siswa SMA/MA Kelas XI. Bandung: Yrama Widya

Kurniyaningsih, B., & Yonata, B. (2019). Student Activity Sheets Based on Guided Inquiry To Train Students ’ Creative, 8(1), 75–81.

Liliasari & Tawil, M. (2013). IPA Berpikir Kompleks dan Implementasinya dalam

Pembelajaran. Makasar: Badan Penerbit UNM

Listiani, I. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Science Technology Society (Sts) Disertai Dengan Mind Map (Mm) Untuk Memberdayakan Keterampilan Proses Sains Siswa. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 5(01), 112–128. https://doi.org/10.25273/pe.v5i01.328

Makhvudah, C., Eka, K. I., & Bramasta, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran STM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu Siswa Kelas IV SD Negeri Pesanggrahan 02. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi PendidikanDasar, 2(2), 113–121. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i2.522

Maemunah,M.S. Y. M. 1IAIN S. N. (2013). Penerapan Model Sains Teknologi Masyarakat (STM) Pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas X Di Man 2 Cirebon. Jurnal Scientiae Educatia, 2(2).

Masriyah, & Zitari, A. (2019).Penerapan Model Pembelajaran Collaborative Learning Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa.Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematik, 8 (2), 128-133

Meltzer, D. E. (2002). The relationship between mathematics preparation and conceptual learning gains in physics : A possible “ hidden variable ” in diagnostic pretest scores, American Journal of Physics 70, 1259–1268. http://doi.org/10.1119/1.1514215

Northcott, B., Milliszewska & Dakich, E. (2007). ICT for inspiring Creative Thinking. Singapore: Procceding Ascilite

Silaban, R., & Napitupulun, M. A. (2011). Pengaruh Media Mind Mapping Terhadap Kreativitas dan Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Pada Pembelajaran Menggunakan Advance Organizer. Jurnal.

Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif : dilengkapi dengan perbandingan perhitungan manual dan SPSS. Penerbit Kencana: Jakarta

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta: Bandung

Widiarta, I. P., Suastra, I. W., & ... (2017). Efektivitas Collaborative Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika …, 7(2), 204–213. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPF/article/view/11834

Yager, R.E. (1996). Science/Technology/Society As Reform in Science Education. USA: State University of New York Press. Albany

Yusuf. ( 2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, Dan. Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v4i1.32784

Article Metrics

Abstract view : 215 times
PDF - 218 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974