Keefektifan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X MAN Bantaeng
Abstract
This pre-experimental study aims to determine the effectiveness of the online Discovery Learning Model the Learning Outcomes of Students in Class at MAN Bantaeng on Oxidation Reduction Main Reaction Material. The research design used is a one-shot case study. The sample in this study were all the students in class X MIA 1 MAN which consisted of 22 students. Data was collected by presenting a post-test to the experimental class. This study uses descriptive and inferential statistical analysis. The results showed that the average value of the learning outcomes was 82.8, the percentage of class completeness was 86.3%, the percentage of completeness indicators was 83.90%, the average of the student response was 75.5%, and the percentage of student activity was 73%. In testing the hypothesis using the Wilcoxon signed rank test with = 0.05, the probability < (0.001 < 0.05). With this, it can be concluded that the application of the Discovery Learning model improves the students’ learning outcomes of class X MIA 1 MAN Bantaeng on the reduction reaction material subject matter.
Keywords: Effectiveness, Discovery Learning, reduction oxidation reaction
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto,S., 2013, Prosedur Penelitian, Rineka Cipta, Jakarta.
Baroh. 2010. Efektifitas Metode Simulasi pada Materi Peluang Simulasi pada materi Peluang siswa kelas IX SMP Negeri 1 Semarang. Jurnal UIN Sunan Ampel Surabaya.
Darmadi. 2017. Pengembangan model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Effendy, Onong Uchjana. 1989. Kamus komunikasi. Bandung : PT. Mandar Maju.
Firman, Harry. 2000. Penilaian Hasil Belajar dalam Pengajaran. Bandung: FMIPA UPI
Fitri, Mariza., Derlina. 2015. Pengaruh model pembelajaran discovery. Jurnal Inpafi. Vol. vol.3, no.2.
Fitriani, Ade., Muhammad Danial., dan Mohammad Wijaya. 2014. Pengaruh Media Animasi pada modelDiscovery Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X MIA SMAN 1 Bungoro (Materi Pokok Ikatan Kimia). Jurnal Chemical. Vol. 15 No. 2.
Fitriani, Rani. 2014. Penggunaan modelDiscovery Learning Untuk meningkat Kreatifitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 SDN 7 Lembang Pada Subtema Aku Merawat Tubuhku. Bandung: Universitas Pasundan.
Gracce, Jethro, dan Aina. 2012. “Roles of Parent on the Academic Performance of Pupils In Elementary Schools. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. January 2012, Vol. 2, No. 1. ISSN: 2222-6990
Hakim, Thursan. 2005. Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara.
Hasrida., Muhammad Danial., dan Pince Salempa. 2018. Pengaruh model Pembelajaran dan Kemampuan Awal terhadap Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Maniangpajo Chemistry Education Review (CER) Pend. Kimia PPs UNM. Vol. 1 No.2.
Hidayat. 1986. Teori Efektifitas Dalam Kinerja Karyawan. Gajah Mada University Press. Yogyakarta.
Jong, Ton De dan Wuter R. van Joolingen. 1998. Scientific Discovery Learning With Computer Simulation of Conceptual Domains. Review of Educational Research. Vol. 68 No.2.
Khairiyah dan Silviana. 2020. Respon siswa terhadap media diorama tema 8 kelas V. Jurnal ilmu keislaman. volume 01 nomor 01
Khotimah, K. 2016. Pengaruh Strategi Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Di Tinjjauh Dari Aktifitas Belajar. Surakarta
Made Putrayasa, Dkk. 2014. Pembelajaran Discovery Learning Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa . Mimbar Pgsd
Meiliawati, 2019. Pemahaman konsep sifat jari-jari atom dan keelektronegatifan pada mahasiswa peserta didikan kimia semester IV tahun ajaran 2016/2017 hasil pembelajaran menggunakan Model Discovery Learning. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 10(1):38-45.
Mubarok, Chusni dan Edy Sulistyo. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X TAV pada Standar Kompetensi Melakukan Instalasi Sound System di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Peserta didikan Teknik Elektro. 3 (1)
Nurhayati Sri, Fajar M, Lubis Riani 2020. Peningkatan kemampuan guru dalam pembelajaran daring dengan memanfaatkan teknologi informasi bagi guru sma negeri 5 cimahi bandung.. IComSE (Indonesian Community Service and Empowerment). Vol.1 No.2
Purwanto. 2014. Evaluasi Hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Rasyidin, dkk. 2009. Penilaian Hasil belajar. Bandung: CV Wacana Prima.
Rusman, 2012. Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru, RajaGrafindo Persada, Jakarta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Syah, M. (2017). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v4i1.33436
Article Metrics
Abstract view : 284 timesPDF - 246 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
CONTACT US
Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974