Analisis Kemampuan Guru-Guru Kimia SMA Sumatera Utara Dalam Mengintegrasikan TPACK

Ani Sutiani, Zainuddin Muchtar, Ratu Evina Dibyantini, Marudut Sinaga, Jamalum Purba

Abstract


These 21st century skills are not inborn skills, but are acquired from experience. Therefore, educators must condition learning in such a way that all aspects of these 21st century skills can be trained, one of which is by using digital learning. The specific objectives of this study were to: (1) obtain a mapping or analysis of the needs of Chemistry teachers in integrating TPACK in learning, (2) measure the level of ability of Chemistry teachers in integrating TPACK in learning, (3) analyze the needs of Chemistry teachers in developing models. digital based Chemistry learning to develop students' abilities in the 21st century. This research is a quasi-experimental research by adopting the ADDIE model development research procedure. The results showed that the ability of chemistry teachers to integrate TPACK in learning based on the responses given by teachers from 12 cities/districts in North Sumatra was grouped into 7 components, namely: TK (Technological Knowledge) = 76.47%; PK (Paedagogical Knowledge) = 83.68%; CK (Content Knowledge) = 80.88%; TPK (Technological Pedagogical Knowledge) = 75.29%; PCK (Paedagogical Content Knowledge) = 78.97%; TCK (Technological Content Knowledge) = 83.14%; and TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) = 80.47 %. This means that the overall ability of chemistry teachers to integrate TPACK in learning is categorized as capable and quite capable.

Keterampilan abad ke- 21 ini bukan keterampilan yang dibawa sejak lahir, melainkan diperoleh dari pengalaman. Oleh karena itu, pendidik harus mengondisikan pembelajaran sedemikian rupa agar semua aspek dari keterampilan abad ke-21 tersebut dapat dilatihkan, salah satunya dengan menggunakan pembelajaran digital. Tujuan khusus dari penelitian ini adalah untuk: (1) mendapatkan pemetaan atau analisis kebutuhan kemampuan guru Kimia dalam mengintegrasikan TPACK dalam pembelajaran, (2) mengukur tingkat kemampuan guru Kimia dalam mengintegrasikan TPACK dalam pembelajaran, (3) melakukan analisis kebutuhan guru Kimia dalam mengembangkaan model pembelajaran Kimia berbasil digital untuk mengembangkan kemampuan siswa pada abad 21. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu  dengan mengadopsi prosedur penelitian pengembangan model ADDIE. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan guru kimia dalam mengintegrasikan TPACK dalam pembelajaran berdasarkan respon yang diberikan guru dari 12 kota/kabupaten di Sumatera Utara dikelompokkan dalam 7 komponen, yaitu: TK (Technological Knowledge) = 76,47%; PK (Paedagogical Knowledge) =  83,68%; CK (Content Knowledge) = 80,88%; TPK (Technological Paedagogical Knowledge) = 75,29%; PCK (Paedagogical Content Knowledge) = 78,97 %; TCK (Technological Content Knowledge) = 83,14%; dan TPACK (Technological Paedagogical Content Knowledge)  = 80,47 %. Hal ini berarti secara keseluruhan kemampuan guru kimia dalam mengintegrasikan TPACK dalam pembelajaran termasuk kategori mampu dan cukup mampu.


Keywords


Chemistry Learning, TPACK, Digital Learning

Full Text:

PDF

References


Asrizal, Festiyed, & Sumarmin, R. (2017). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Bermuatan Literasi Era Digital untuk Pembelajaran Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(1), 1–8.

Dibyantini, R. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Melalui Pembekalan Kemampuan Generik Calon Guru Pada Pembelajaran Kimia Organik. Program Pascasarjana UNIMED. Disertasi. Medan: Tidak diterbitkan.

Efendi, S., Pakpahan, V. M., & Sidabalok, N. E. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Digital Kimia Analisa Kualitatif Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Dan Kreativitas Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 4(1), 103–111.

Fong, L. L., Sidhu, K. G., & Fook, C. Y. (2014). Exploring 21st Century Skills among Postgraduates in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 123, 130–138.

Giunta, C. (2017). An Emerging Awareness of Generation Z Students for Higher Education Professors. Archives of Business Research, 5(4), 90–104.

Gunduza, N., & Hursena, C. (2015). Constructivism in Teaching and Learning; Content Analysis Evaluation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 526–533.

Kaya, E., & Geban, O. (2012). Facilitating Conceptual Change in Rate of Reaction Concepts Using Conceptual Change Oriented Instruction. Educational and Science, 37(163), 216–225.

OECD. (2016). Assessment of scientific literacy in the OECD / Pisa project. http://www.pisa.oecd.org/

Panggabean, F. T. M., Purba, J., & Sinaga, M. (2021). Pengembangan Pembelajaran Daring Terintegrasi Media Untuk Mengukur HOTS Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kimia Organik. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 3(1), 11–21.

Permanasari, A. (2021). Inovasi Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi Covid-19. Online Seminar Series of Chemistry and Chemistry Education Sesi 6 (OSSCCE#6).

Rahayu, S. (2021). Inovasi Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi Covid-19. Online Seminar Series of Chemistry and Chemistry Education Sesi 6 (OSSCCE#6).

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2239–2253.

Risdianto, E. (2019). Analisis Pendidikan Indonesia Di Era Revolusi Industri 4,0. https://doi.org/10.36588/Sundermann.v.1i1.18

Ristekdikti. (2019). Transformasi Perguruan Tinggi Era Pendidikan 4,0 Mewujudkan Perguruan Tinggi Kelas Dunia. https://lldikti5.ristekdikti.go.id/assets/thirdparty/filemanager/source/Akademik dan Kemahasiswaan/Kegiatan 2019/Google 4 Edu/Perguruan Tinggi.pdf

Sianturi, J., & Panggabean, F. T. M. (2019). Implementasi Problem Based Learning (PBL) menggunakan Virtual dan Real Lab Ditinjau dari Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Innovation in Chemistry Education), 1(2), 58–63.

Siregar, L. S., & Panggabean, F. T. M. (2019). Analisis PBL dengan DL Menggunakan Macromedia Flash Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Laju Reaksi di SMA Negeri 10 Medan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Innovation in Chemistry Education), 2(1), 143–147.

UNDP. (2016). Human Development Report. http://www.hdr.undp.org/en/2016-report

Wardani, S. (2021). Model Pembelajaran Kimia Pada Pandemi Untuk Menumbuhkan Kecerdasan Inter-Intrapersonal Terinternalisasi Budaya Jawa. Pidato Pengukuhan Profesor Dalam Upacara Pengukuhan Profesor Universitas Negeri Semarang, Kamis, 25 Februari 2021.

Wijayati, N., Kusuma, E., & Sumarti, S. S. (2019). Pembelajaran Berbasis Digital di Jurusan Kimia FMIPA UNNES. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2318–2325.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v4i2.39259

Article Metrics

Abstract view : 370 times
PDF - 463 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp: 081263935974; 081221555995