Hubungan Self-Efficacy dan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Hasil Belajar Kimia Siswa SMA

Nora Susanti, Lisnawaty Simatupang, Ratu Evina Dibyantini, Ricky Andi Syahputra, Elfrida Ginting

Abstract


The quality of an education always refers to the results or academic achievements achieved by students. Chemistry can be a place or means for students to practice critical thinking skills, be creative and be able to solve problems where students relate them to everyday phenomena. Certainly, there are many factors that influence the success of students in learning chemistry. This study aims to determine the relationship between self-efficacy and creative thinking skills with student chemistry learning outcomes. The sample of this study was 50 students of class XI taken by random sampling technique. Data were collected using a self-efficacy questionnaire as well as creative thinking ability tests and chemistry learning outcomes tests. Data analysis using multiple linear regression test. The results showed that there was a positive and significant relationship between self-efficacy and student chemistry learning outcomes, there was a positive and significant relationship between creative thinking skills and student chemistry learning outcomes; there is a significant and simultaneous relationship between self-efficacy and creative thinking skills with student chemistry learning outcomes with a coefficient of determination of 36.2%.

Kualitas suatu pendidikan selalu mengacu pada hasil atau prestasi akademik yang dicapai oleh peserta didik. Ilmu kimia dapat menjadi wadah atau sarana bagi siswa untuk melatih kemampuan berpikit kritis, kreatif dan mampu memecahkan masalah dimana siswa mengaitkannya dengan fenomena sehari-hari. Tentunya ada banyak faktor yang mempengaruhi keberhasilan siswa dalam belajar kimia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan self-efficacy dan kemampuan berpikir kreatif dengan hasil belajar kimia siswa. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas XI sebanyak 50 orang yang diambil dengan teknik random sampling. Data dikumpulkan menggunakan angket self-efficacy serta tes kemampuan berpikir kreatif dan tes hasil belajar kimia. Analisis data menggunakan uji regresi linier berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara self-efficacy dengan hasil belajar kimia siswa, terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kemampuan berpikir kreatif dengan hasil belajar kimia siswa; terdapat hubungan yang signifikan dan simultan antara self-efficacy dan kemampuan berpikir kreatif dengan hasil belajar kimia siswa dengan koefisien determinasi sebesar 36,2%.


Keywords


sel-efficacy; creative thinking ability; chemistry learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Afifah, S. N., & Kusuma, A. B. (2021). Pentingnya Kemampuan Self-Efficacy Matematis serta Berpikir Kritis pada Pembelajaran Daring Matematika. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 313–320.

Amir Mz, Z., & Muhandaz, R. (2019). Profil Kesulitan Belajar Matematika dan Self efficacy Matematis Siswa Sekolah Menengah di Riau. Suska Journal of Mathematics Education, 5(2), 141–148. https://doi.org/10.24014/sjme.v5i2.8254

Andiyana, M. A., Maya, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 1(3), 239–248. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.239-248

Asdarina, O. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Desimal melalui Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) di MIN Tungkop Aceh Besar. Serambi Akademica, 5(1), 43–52.

Bernadetta, P. P., Mukhtar, & Sinaga, B. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dan Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa SMPN 2 Percut Sei Tuan. Paradikma Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 26–33.

Budningsih, A. C. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Buyung. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP melalui Soal Open Ended. Media Pendidikan Matematika, 9(2), 126–132.

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Peluang. Jurnal Edumath, 3(2), 155–163.

Hanipah, N., Yuliani, A., & Maya, R. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa MTs Pada Materi Lingkaran. Aksioma, 7(1), 80–86.

Heryanto, & Sembiring, Y. S. B. (2020). Hubungan Kebiasaan Belajar dengan Hasil Belajar IPA. Curere, 4(2), 1–10.

Indrawati, F. A., & Wardono. (2019). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Literasi Matematika dan Pembentukan Kemampuan 4C. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 247–267.

Jatisunda, M. G. (2017). Hubungan Self-Efficacy Siswa SMP dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 1(2), 24–30.

Lokaria, E., & Nopiyanti, N. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA dengan Menerapkan Model Quantum Learning Siswa SMPN O Mangunharjo. Jurnal Perspektif Pendidikan, 12(1), 106–116.

Marasabessy, R. (2020). Kajian Kemampuan Self Efficacy Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(2), 168–183.

Marliani, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematic Project (MMP). Jurnal Formatif, 5(1), 14–25.

Marsitta, U. (2014). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Reaksi Redoks di Kelas X SMA Negeri 8 Kota Jambi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Jambi.

Moma, L. (2015). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis untuk Siswa SMP. Delta-Pi:Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 27–41.

Panggabean, F. T. M., & Purba, J. (2021). Pengembangan E-Modul Terintegrasi Media Berbasis Adobe Flash CS6 Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia Mahasiswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Innovation in Chemistry Education), 3(2), 116–122.

Panggabean, F. T. M., Purba, J., Sutiani, A., & Panggabean, M. A. (2022). Analisis Hubungan Antara Kemampuan Matematika dan Analisis Kimia Terhadap Hasil Belajar Kimia Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Innovation in Chemistry Education), 4(1), 18–30.

Ramadhani, R. (2020). Pengukuran Self-Efficacy Siswa dalam Pembelajaran Matematika di SMK Negeri 6 Medan. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan, 7(3), 32–38.

Ristiyani, E., & Bahriah, E. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa di SMAN X Kota Tangerang Selatan. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran, 2(1), 19.

Sappe, I., Ernawati, & Irmawanty. (2018). Hubungan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 231 Inpres Kapunregan Kecamatan Mangarabombang Kabupaten Takalar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 3(2), 530–539.

Somawati, S. (2018). Peran Efikasi Diri (Self Efficacy) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 6(1), 39–45.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Penandamedia Group.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v4i2.39486

Article Metrics

Abstract view : 470 times
PDF - 403 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974