PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS I SD NEGERI 104202 BANDAR SETIA
DOI:
https://doi.org/10.24114/jkss.v23i1.28875Abstract
The research was carried out with the aim of developing Student Worksheets (LKPD) so as to produce LKPD products based on the index card match learning model for Indonesian class I, describing the feasibility of LKPD based on the index card match learning model for Indonesian class I. This research used the Research and Development method (R&D) using the ADDIE model. In the ADDIE model research, there are 4 stages of research carried out, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results of this research are that a Student Worksheet (LKPD) product based on the index card match Indonesian language learning model for class I has been produced with an average feasibility score of 91.66% from material experts and in the very feasible category, 86.15% from experts. design and included in the very feasible category, 92% of educational practitioners and included in the very feasible category. So it can be concluded that the Student Worksheet (LKPD) product based on the class I Indonesian index card match learning model is suitable for use as additional teaching material in schools, especially class I.References
Agustina Kalalembang, Muh. Faisal, K. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Penerapan Media Indeks Card Match pada Siswa Kelas I SDN 307 INPRES Panglion Kecamatan Rembon Kabupaten Tana Toraja. Global Science Education Journal, 3(1), 15–21.
Al-Rizal, A. A., & Trisnawati, N. (2020). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Saintifik pada Mata Pelajaran Teknologi Perkantoran Kelas X OTKP di SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 186–197.
Amir, A., Azmin, N., Rubianti, I., & Olahairullah, O. (2021). Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Index Card Match Pada Pelajaran Ipa Terpadu. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (JP-IPA), 2(01), 1–6.
Andhika, M. R. (2023). Penerapan Model Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pelajaran Ips Kelas Iv Min 8 Aceh Barat. 3(1), 63–75.
Annisa, F., & Marlina, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal Basicedu, 3(4), 1047–1054.
Aulia, L. S., & Munajah, R. (2021). Studi Deskriptif Membaca Permulaan di Kelas I-B SDN Pancoran 07 Pagi Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Dasar, 5(1), 67–76.
Fitria, N., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Jaddih, D. (2021). Pengaruh Pencocokan Kartu Indeks ( Index Card Match ) Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas Ii Uptd Sdn Jaddih 4 Nur Fitria Handayani Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP PGRI Bangkalan spiritual keagamaan , pengenda.
Herman, H., Saleh, S., & Islami, N. M. (2017). Penerapan Media Aplikasi Education Games Berbasis Budaya Lokal Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak di Taman Kanak-Kanak. Seminar Nasional LP2M UNM, 2(1), 481–486.
Krissandi, A., Widharyanto, & Dewi, R. P. D. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD:Pendekatan dan Teknis. In Media Maxima.
Magta, M., & Pebrianti, F. (2019). Pengaruh Metode Suku Kata Dengan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(3), 270–276.
Muammar. (2020). Kesulitan Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Sanabil.
Nur Inayah F Amalia , Muhammad Faisal, & H. (2017). Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Menggunakan Media Index Card Match Pada Siswa Kelas I Uptd Sdn 234 Barambang Ii Kabupaten Maros. Implementasi Protokol Routing Ospf Pada Software Defined Network Berbasis Routeflow, 3(2), 1067–1074.
Saputra, N., & Fahmi, A. (2018). Pengaruh Metode Index Card Match Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas Ii Sd Negeri 2 Tijue. Jurnal Eksperimental, 7, 16–22.
Susiana, S. (2023). Penerapan Model Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Peristiwa Alam Pada Siswa Kelas I MI. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3, 679–688.
Widodo, S. (2017). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Keterampilan Penyelesaian Masalah Lingkungan Sekitar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 189.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL KELUARGA SEHAT SEJAHTERA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.