DEVELOPMENT OF COMPLEX PROBLEM SOLVING TESTS IN NEWTON’S DYNAMIC FOR HIGH SCHOOL
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriani, E., Maria, H. T., & Oktavi, E. (2019). Pengembangan Tes Higher Order Thinking Skills (HOTS) Materi Gerak Lurus Berubah Beraturan untuk SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(3), 1-12.
Arifin, Z., & Retnawati, H. (2017). Pengembangan Instrumen Pengukur Higher Order Thinking Skills Matematika Siswa SMA Kelas X. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12 (1), 98-108.
Aristiawan. (2022). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Siswa SMA Menggunakan Soal Essay. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 2(1), 45-55.
Ayumniyya, L., & Setyarsih, W. S. (2021). Profil Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA dalam Pemecahan Masalah Pada Materi Hukum Newton. Inovasi Pendidika Fisika, 10(1), 50-58.
Docktor, J. L., Dornfeld, J., Frodermann, E., Heller, K., Hsu, L., Jackson, K. A., . . . Yang, J. (2016). Assessing Student Written Problem Solutions: a Problem-Solving Rubric with Application to Introductory Physics. Physical Review Physics, 12, 1-18. doi:http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.010130
Docktor, J. L., Strand, N. E., Mestre, J. P., & Ross, B. H. (2015). Conceptual problem solving in high school physics. Physics Education Research, 11, 1-13. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.11.020106
Farikh, N. I., & Haryani, S. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Pemecahan Masalah Pada Materi Redoks. Chemistry in Education, 11(1), 79-85.
Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2015). Applying educational research: How to read, do, and use research to solve problems of practice 7th Edition. New York: Longman.
Heller, P., Keith, R., & Anderson, S. (1992). Teaching problem solving through cooperative grouping.individual problem solving. American Association of Physics Teachers, 60(7), 627-636. doi:http://dx.doi.org/10.1119/1.17117
Kurniawan, B. R., & Taqwa, M. R. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pendidikan Teori, Penelitian dan Pengembangan, 3(11), 1451-1457.
Marwan, M., Khaeruddin, & Amin, B. D. (2020). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skills (HOTS) Pada Bidang Studi Fisika. 2, 116 - 119. Retrieved from http://ojs.unm.ac.id/semnasfisika
Pusat Penilaian Pendidikan BALITBANG. (2019). Pendidikan di Indonesia: Belajar Dari Hasil PISA (Programme for International Student Assessment 2018. Jakarta: PUSPENDIK BALITBANG KEMENDIKBUD.
Rahmawati, N. R. (2019). Pengembangan Instrumen Tes Keterampilan Pemecahan Masalah pada Materi Kelistrikan dan Kemagnetan. Seminar Konstribusi Fisika, 94-103. doi:978 - 6 0 2 - 6 1 0 4 5 - 6 - 4
Rahmawati, Rustaman, N., & Dadi, R. (2020). Pengembangan Instrumen Tes KPM pada Materi Kelistrikan dan Kemagnetan. Seminar Kontribusi Fisika, 96-103.
Reynolds, C. R., Livingston, R. B., & Willson, V. (2010). Measurement and assessment in education (2nd Edition). New Jersey: Pearson.
Schraw, G., & Robinson, D. R. (2011). Assessment of higher order thinking skills. Charlotte: Information Age Publishing. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED527631
Simalango, M. M., Darmawijoyo, & Aisyah, N. (2018). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Pisa Pada Konten Change And Relationship Level 4, 5, dan 6 di SMP N 1 Indralaya. Journal Pendidikan Matematika, 12, 43-58. doi:2549-1040
Situmorang, H., & Bunawan, W. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur KPM Siswa Pada Materi Gerak Parabola. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 10 (3), 44-53. Retrieved from http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/inpafi
Sudijono, A. (2017). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Sukardi. (2008). Evaluasi Pendidikan Prindip dan Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.
Suprayitno, T. (2019). Pendidikan di Indonesia: Belajar dari Hasil PISA 2018. Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan BALITBANG KEMENDIKBUD.
Wadana, I. W. (2017). Modul Penyusunan Instrumen tes Higher Order Thinking Skills (HOTS). Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA.
Wardani, A., Arkan, M., & Suyudi, A. (2020). Pengembangan Instrumen Tes KPM Pokok Bahasan Listrik Dinamis. Jurnal Kependidikan Betara, 1(1), 14–19.
Wartono, Suyudi, A., & Batlolona, J. R. (2018). Students’ Problem Solving Skills of Physics on the Gas Kinetic. Journal of Education and Learning, 12(2), 319-324. doi:10.11591/edulearn.v12i2.8424
Weisdiyanti, N., & Juliani, R. (2023). Development of Critical Thinking Skills-Based Physic Test Instruments for High School. ICosTA, 1-14. doi:http://dx.doi.org/10.4108/eai.1-11-2022.2326211
DOI: https://doi.org/10.24114/jpf.v12i2.48639
Article Metrics
Abstract view : 144 timesPDF - 121 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Nurhikmah Weisdiyanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
Jurnal Pendidikan Fisika
p-ISSN : 2252-732X | e-ISSN : 2301-7651
Organized by The Magister of Physics Education Departement in State University of Medan in collaboration with Physical Society of Indonesia (PSI)
W: https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpf/index
E : jpfunimed@unimed.ac.id
rajo.hasim@gmail.com (principal contact)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.