Development of student activities worksheet based on a comic with 4C in chemical equilibrium for class xi high school

Sri Haryati, Erviyenni Erviyenni, Manju Andika Putri, Sri Wilda Albeta

Abstract


Research on the development of comic-based student activity worksheets (LKPD) with a 4C approach (Critical Thinking, Collaboration, Creativity and Communication) on chemical equilibrium material for high school is an innovation in the development of teaching materials in order to achieve the demands of 21st century learning that facilitates and inspire students to be able to think critically, communicatively, creatively, innovatively, and collaboratively. The study was designed using research and development design (R & D) with a 4-D development model. The validation sheet and user response questionnaire are research instruments designed and then analyzed and produce data in the form of assessment and suggestions by the validator team, teacher respondents and students. Feasibility aspects of content, language, presentation, graphics, and characteristics of comics with a 4C approach with an overall percentage score of 93% by the material validator. The results of the percentage of users by teachers are 95% and the percentage of students is 88% with very good criteria. Based on the data analysis, it can be concluded that student activities worksheets based on comics with a 4C approach that produced is valid and can be used on Senior High School on chemical equilibrium material.

Keywords:

Chemical equilibrium; student activities sheet based comics with 4C approach; 4-D development model

Full Text:

PDF

References


Ashudik, P. C., and Yonata, B. (2018). Keterampilan komunikasi siswa kelas xi sma negeri 1 Bangsal Mojokerto melalui model pembelajaran kooperatif tipe NHT pada materi pokok kesetimbangan Kimia. UNESA Journal of Chemical Education, 7(3), 399-406.

Depdiknas. (2013). Pengembangan bahan ajar. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional, Jakarta.

Fitri, L. (2016). Penerapan model kooperatif wordsquare untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pembelajaran kimia pokok bahasan koloid di kelas XI SMKN 2 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Riau, 1(1), 24-33.

Hidayati, Y. M., Rahmawati, F., & Herawati, A. (2016). Penerapan strategi cooperative script dengan media komik untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas v pada mata pelajaran bahasa Indonesia di SD negeri II Gedong tahun ajaran 2013/2014. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 42-48.

Kemendikbud. (2017). Panduan implementasi kecakapan abad-21 kurikulum 2013 di sekolah menengah atas. Direktorat Pembinaan SMA Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta.

Kurniawan, E. D. A., Muhaimin, & Syahri, W. (2015). Pengembangan media pembelajaran komik kimia menggunakan 3D Page Flip untuk materi ikatan kimia siswa sma negeri 10 kota Jambi. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 7(1), 2085-1715.

Listiyani, I. M., & Widayati, A. (2012). Pengembangan komik sebagai media pembelajaran akuntansi pada kompetensi dasar persamaan dasar akuntansi untuk siswa SMA kelas XI. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2), 80-94, doi: 10.21831/jpai.v10i2.914

Lubis, A. A. (2010). Pengaruh penggunaan media komik kimia terhadap motivasi dan hasil belajar siswa sma kelas xi pada pokok bahasan struktur atom dan sistem periodik unsur (Doctoral dissertation, UNIMED).

Lubis, N. K. (2010). Efektivitas pembelajaran konstruktivisme dengan animasi dan analogi serta gaya belajar terhadap siswa pada materi kesetimbangan kimia (Doctoral dissertation, UNIMED).

Lubis, P. P. (2014). Perbandingan peningkatan hasil belajar kimia siswa dengan media hand outdan komik melalui model pembelajaran kooperatif tipe student team achievement division (STAD) pada pokok bahasan hidrokarbon (Doctoral dissertation, UNIMED).

Minarni, M., Malik, A., & Fuldiaratman, F. (2019). Pengembangan bahan ajar dalam bentuk media komik dengan 3D page flip pada materi ikatan kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2295-2306.

Nasriyati, C. (2019). Peningkatan hasil belajar materi struktur dan fungsi organ tumbuhan melalui pengaruh pengembangan lkpd berbasis komik di smp negeri 1 montasik aceh besar. Prosiding Biotik, 5(1), 839-845.

Pebrianti, K. D. A., Nurohman, S., & Hastuti, P. W. (2016). Pengembangan LKPD IPA berbasis inkuiri terbimbing yang mengintegrasikan nilai-nilai moral untuk mengembangkan keterampilan proses dan keterampilan sosial peserta didik SMP. Pend. Ilmu Pengetahuan Alam-S1, 5(1).

Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. DIVA Press, Yogyakarta.

Purwanto, D. & Yuliani. 2013. Pengembangan Media Komik IPA Terpadu Tema Pencemaran Air Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Pendidikan Sains-Pensa. 01(01), 71-76.

Puspitaningrum, H. Z., Astutik, S., & Supeno, S. (2018). Lembar kerja siswa berbasis collaborative creativity untuk melatihkan kemampuan berargumentasi ilmiah siswa SMA. In Quantum: Seminar Nasional Fisika, dan Pendidikan Fisika (pp. 159-164).

Riandi, R., Mardiyah, D. A., & Surakusumah, W. (2016). Improving students’cognitive ability and learning styles of the concept of environmental pollution by using science comics. Jurnal Pengajaran MIPA, 21(2), 203-210.

Riduwan. (2012). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Alfabeta, Bandung.

Saputro, A. D. (2016). Novel komik sebagai media pembelajaran dan dakwah Al-Islam kemuhammadiyahan. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 81-100, doi: 10.24269/ijpi.v1i2.169

Saraswati, C. D. (2019). Pengaruh penggunaan media gambar terhadap keterampilan membaca anak dalam memahami isi bacaan. Skripsi. Universitas Sebelas Maret. Surakarta, doi: 10.31227/osf.io/5v3qg

Singarimbun, E., Silaban, R., Suyatni, R. D., Jahro, I. S., & Situmorang, M. (2015). Pengembangan bahan ajar kimia inovatif pada pokok bahasan reduksi dan oksidasi berdasarkan kurikulum 2013 terintegrasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(2), 13-20, doi: 10.24114/jpkim.v7i2.4271

Sugiyono, P. D. (2008). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Bandung (ID): Alfabeta.

Trianto. (2012). Model pembelajaran terpadu. Bumi Aksara, Jakarta.

Widoyoko, E. P. (2012). Teknik penyusunan instrumen penilaian. Pustaka Belajar, Yogyakarta.

Yamasari, Y. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis ICT yang Berkualitas. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana X-ITS. 4 Agustur 2010.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan dengan tema “Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad, 21(10).




DOI: https://doi.org/10.24114/jpkim.v11i2.14461

Article Metrics

Abstract view : 451 times
PDF - 392 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Sri Haryati, Erviyenni Erviyenni, Manju Andika Putri, Sri Wilda Albeta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Pendidikan Kimia
Contact: +62 853-1769-2813
Email: jpkim.pps@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +62 852-7802-1981.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.