PENINGKATAN HASIL BELAJAR PASSING BAWAH BOLA VOLI MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TGT (TEAM GAMES TOURNAMENT) PADA PESERTA DIDIK KELAS XI 2 DI SMAN TARUNA NALA JAWA TIMUR
DOI:
https://doi.org/10.24114/jpor.v10i2.65948Abstract
This study aims to improve students' skills through the cooperative learning model Team Games Tournament (TGT) in the subject of Physical Education, Sports, and Health (PJOK), specifically on the topic of underhand volleyball passing at SMAN Taruna Nala, East Java. The research procedure uses Action Research in Sports, which includes four stages: planning, implementation, observation, and reflection. This research was conducted over two cycles, with two meetings in each cycle. The Team Games Tournament (TGT) cooperative learning model creates a different learning atmosphere by allowing students to learn through competitive games. The results showed an improvement in learning outcomes as measured by students' mastery scores. In the initial stage (pre-test), only 15% of students achieved the Minimum Mastery Criteria (MMC ≥ 75). After cycle 1, the number of students who met the criteria increased to 41%, and in cycle 2, it reached 78%. This improvement indicates that the Team Games Tournament (TGT) cooperative learning model helps students better understand the material before practice, enhances motor skills, and encourages active participation in learning. Therefore, the implementation of the Team Games Tournament (TGT) model has proven effective in improving underhand volleyball passing skills and is considered a viable alternative for PJOK learning, particularly within the context of the Merdeka Curriculum.Downloads
Published
2024-12-17
How to Cite
Farhan, Muhammad, Dona Sandy Yudasmara, and Nade Trinopiansyah. “PENINGKATAN HASIL BELAJAR PASSING BAWAH BOLA VOLI MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TGT (TEAM GAMES TOURNAMENT) PADA PESERTA DIDIK KELAS XI 2 DI SMAN TARUNA NALA JAWA TIMUR”. Jurnal Pedagogik Olahraga 10, no. 2 (December 17, 2024): 520–527. Accessed November 25, 2025. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpor/article/view/65948.
Issue
Section
Articles
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Pedagogik Olahraga is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memegang hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas penulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke penyimpanan institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.





