PENERAPAN METODE TANYA JAWAB UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK DAN BUDI PEKERTI PADA MATERI KEJUJURAN DAN KEADILAN

Herkulanus Pongkot, Anselmus Ahiyan, Varetha Lisarani

Abstract


Abstract: This article explained the Class Action Research carried out at SDN 25 Nanga Danau on the material Honesty and Justice which is material for Catholic Religious Education and Ethics class V elementary school by applying the Question-and-Answer Method. This research has a classical success indicator that at least 85% of students achieve Minimum Completion Criteria (KKM) 75 in the posttest given to measure cognitive learning outcomes. Of the 18 class V students, in the first cycle of the action research, only 33% of students had reached KKM, noting that the implementation of the Q&A Method had not been optimally applied by the teacher. By the end of the second cycle, success indicators are achieved with 89% of learners having achieved KKM scores. The conclusion of this study is that the Q&A Method can improve the learning outcomes of Catholic Religious Education and Ethics of class V students in the material Honesty and Justice at SDN Nanga Danau.

Keyword: Learning Outcome, Q&A Method, Catholic Religious Education and Ethics

Abstrak: Dalam artikel ini dijelaskan mengenai Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan di SDN 25 Nanga Danau pada materi Kejujuran dan Keadilan yang merupakan materi Pendidikan Agama Katolik dan Budi Pekerti kelas V SD dengan menerapkan Metode Tanya Jawab. PTK ini memiliki indikator keberhasilan klasikal yaitu setidaknya 85% peserta didik mencapai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) 75 pada posttest yang diberikan untuk mengukur hasil belajar kognitif. Dari 18 peserta didik kelas V, pada siklus I diperoleh bahwa baru 33% peserta didik yang mencapai KKM, dengan catatan pelaksanaan Metode Tanya Jawab belum maksimal diterapkan oleh guru pengajar. Pada akhir siklus II, indikator keberhasilan tercapai dengan 89% peserta didik telah mencapai nilai KKM. Kesimpulan yang dapat ditarik dari penelitian ini adalah bahwa Metode Tanya Jawab dapat meningkatkan hasil belajar Pendidikan Agama Katolik dan Budi Pekerti peserta didik kelas V dalam materi Kejujuran dan Keadilan di SDN Nanga Danau.

Kata Kunci: Hasil Belajar, Metode Tanya Jawab, Pendidikan Agama Katolik dan Budi Pekerti


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v7i2.44027

Article Metrics

Abstract view : 191 times
PDF - 244 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Herkulanus Pongkot, Varetha Lisarani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.