STUDI PUSTAKA: PEMBELAJARAN IPAS KELAS IV MENGENAI KEARIFAN LOKAL DENGAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA
Abstract
Abstract: Social Studies simplifies abstract social science concepts that examine social fields. Media combining learning and games is highly appropriate as it optimizes learning interaction. This research aims to determine the results of developing snakes and ladders game as a Social Studies learning media about local wisdom material in grade IV. Using qualitative research with literature study and content analysis techniques, the study examined relevant research findings. Results showed that the snakes and ladders game as learning media for local wisdom material in grade IV increases student motivation and understanding, while making learning fun and interactive. Keyword: Learning media, snakes and ladders, and social studies Abstrak: IPS merupakan penyederhanaan konsep ilmu sosial secara abstrak yang mengkaji bidang sosial. Sehingga, media yang menggabungkan pembelajaran dan permainan sangat tepat digunakan karena akan mengoptimalkan interaksi dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil dari pengembangan permainan ular tangga sebagai media pembelajaran IPAS mengenai materi kearifan lokal di kelas IV. Peneliti menggunakan penelitian kualitatif dengan pendekatan studi pustaka dan analisis isi sebagai teknik analisis data. Berdasarkan kajian penelitian yang relevan, didapatkan hasil bahwa pengembangan permainan ular tangga sebagai media pembelajaran mengenai materi kearifan lokal di kelas IV dapat meningkatkan motivasi dan pemahaman siswa, serta pembelajaran menjadi menyenangkan dan interaktif. Kata Kunci: Media pembelajaran, ular tangga, dan IPASDownloads
Published
2025-04-17
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2025 Putri Safinatun Najah, Rahmah Chairunnisa, Tiara Nur Cahyati, Arita Marini, Mahmud Yunus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.