ANALISIS PERAN GURU DALAM MATA PEMBELAJARAN SENI BUDAYA DAN PRAKARYA DI KELAS V SD NEGERI WINOWANGA

Authors

  • Deigrina Bangguna Dina Universitas Tadulako
  • Yun Ratna Lagandesa Universitas Tadulako
  • Muhammad Aqil Universitas Tadulako
  • Muhammad Fasli Universitas Tadulako
  • Kadek Hariana Universitas Tadulako

DOI:

https://doi.org/10.24114/js.v9i3.64950

Abstract

Abstract: This study aims to determine the role of teachers, observation of teacher competencies, and observation of teacher tasks in learning arts and crafts in class V of SD Negeri Winowanga. This study uses a qualitative research method with observation and interviews. The results of this study indicate that the analysis of teachers in learning arts and crafts in class V of SD Negeri Winowanga on the observation sheet shows that the teacher's role indicator shows that teachers are not optimal in providing the material taught, teachers do not utilize and develop materials, do not seek references to develop materials. The results of the interview explained that limited knowledge of fine arts is an obstacle for teachers to carry out art learning, teachers are limited in delivering materials because of limited suggestions and infrastructure, teachers do not have expertise in art. It can be concluded that research has been conducted on the analysis of the role of teachers in the subject of arts and crafts in class V of SD Negeri Winowanga with the results of the role of teachers in class V of SD Negeri Winowanga being less than good. Keywords: analysis, role of teachers, learning arts and crafts Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran guru, tinjauan kompetensi guru, dan tinjauan tugas guru pada pembelajaran seni budaya dan prakarya di kelas V SD Negeri Winowanga. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan observasi dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa analsis guru dalam pemebelajaran seni budaya dan prakarya di kelas V SD Negeri Winowanga pada lembar observasi menunjukan bahwa indikator peran guru menunjukan guru belum optimal dalam menyediakan materi yang di ajarkan guru tidak memanfaatkan dan mengembangkan materi, tidak mencari referensi untuk mengembangkan materi. Hasil wawancara menjelaskan bahwa pengetahuan tentang seni rupa terbatas menjadikan penghalang bagi guru untuk melaksanakan pembelajaran seni, guru terbatas dalam menyampaikan materi di karenakan keterbatasan saran dan prasaran guru tidak mempunyai keahlian dalam seni. Dapat di simpulkan bahwa telah di lakukan penelitian mengenai analisis peran guru dalam mata pembelajaran seni budaya dan prakarya di kelas V SD Negeri Winowang dengan hasil peran guru di kelas V SD Negeri Winowanga kurang baik. Kata Kunci: analisis, peran guru, pembelajaran seni budaya dan prakarya

Downloads

Published

2025-06-01

Issue

Section

Articles