NILAI PENDIDIKAN PADA PUJA TRI SANDYA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PADA SISWA

Authors

  • Ni Luh Adi Lestari STAHN Mpu Kuturan Singaraja
  • I Gede Suwindia STAHN Mpu Kuturan Singaraja
  • I Nyoman Raka STAHN Mpu Kuturan Singaraja

DOI:

https://doi.org/10.24114/js.v10i1.66535

Abstract

Abstract: This qualitative study examines the implementation of the Puja Tri Sandya ritual as a local wisdom-based character education strategy at SMAN 11 Konawe Selatan, Southeast Sulawesi. Through participant observation and in-depth interviews with Hindu religion teachers and students (189), findings demonstrate: (1) Integration of morning-evening rituals into the school curriculum effectively internalizes values of discipline, integrity, and self-reflection through mental preparation, mantra recitation, and philosophical reflection; (2) Significant impacts include enhanced student discipline, honesty, and emotional regulation; (3) Key success factors are institutional commitment and teacher facilitation, while primary constraints are scheduling limitations and varying student comprehension levels. Keyword: educational values, character formation, Puja Tri Sandya   Abstrak: Penelitian kualitatif ini mengkaji implementasi ritual Puja Tri Sandya sebagai strategi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal di SMAN 11 Konawe Selatan, Sulawesi Tenggara. Melalui observasi partisipan dan wawancara mendalam dengan guru agama Hindu serta siswa 189 orang, hasil menunjukkan: (1) Integrasi ritual pagi-sore dalam kurikulum sekolah berhasil menginternalisasi nilai disiplin, integritas, dan refleksi diri melalui tahapan persiapan mental, pembacaan mantra, dan refleksi filosofis; (2) Dampak signifikan terlihat pada peningkatan kedisiplinan, kejujuran, dan pengendalian emosi siswa; (3) Faktor pendukung utama adalah komitmen sekolah dan peran guru, sedangkan kendala utama adalah keterbatasan waktu dan variasi pemahaman siswa. Kata Kunci: nilai pendidikan, pembentukan karakter, Puja Tri Sandya .

Downloads

Published

2025-12-15

How to Cite

Adi Lestari, N. L., Suwindia, I. G., & Raka, I. N. (2025). NILAI PENDIDIKAN PADA PUJA TRI SANDYA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PADA SISWA. JS (JURNAL SEKOLAH), 10(1), 11–21. https://doi.org/10.24114/js.v10i1.66535