PENGARUH MODEL INKUIRI BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI PPKn SISWA SD
DOI:
https://doi.org/10.24114/js.v9i4.69393Abstract
Abstract: This quasi-experimental study examined the effect of the Audio-Visual Assisted Inquiry Learning Model on motivation and learning outcomes in Civics Education (PPKn) among third-grade elementary students. Using lottery-based random sampling without replacement, 54 students from a population of 83 were selected: 27 from SDN 10 Lalembuu (experimental group) and 27 from SDN 1 Lalembuu (control group). ANOVA analysis revealed a statistically significant difference in PPKn learning motivation between the experimental group (exposed to the intervention) and the control group (conventional learning) (F = 157.977; p < 0.05). The model significantly enhances both motivation and academic achievement in PPKn. Keyword: Inquiry Model, Audio Visual Media, Motivation Abstrak: Penelitian eksperimen semu ini bertujuan mengetahui pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri berbantuan Media Audio Visual terhadap motivasi dan hasil belajar PPKn siswa kelas 3 SD. Populasi berjumlah 83 siswa, dengan sampel 54 siswa (27 kelompok eksperimen dari SDN 10 Lalembuu dan 27 kelompok kontrol dari SDN 1 Lalembuu) dipilih secara random sampling. Data dianalisis menggunakan ANOVA. Hasil menunjukkan perbedaan signifikan pada motivasi belajar PPKn antara kelompok eksperimen (yang menggunakan model inkuiri berbantuan audio visual) dan kelompok kontrol (model konvensional) (F=157,977; p<0,05). Simpulannya, model inkuiri berbantuan audio visual berpengaruh signifikan meningkatkan motivasi dan hasil belajar PPKn siswa. Kata Kunci: Model Inkuiri, Media Audio Visual, MotivasiDownloads
Published
2025-09-30
How to Cite
Sri Ayu Fridawati, L. P., Sedana , I. M., & Sanjaya, P. (2025). PENGARUH MODEL INKUIRI BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI PPKn SISWA SD. JS (JURNAL SEKOLAH), 9(4), 862–873. https://doi.org/10.24114/js.v9i4.69393
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2025 Luh Putu Sri Ayu Fridawati, I Made Sedana , Putu Sanjaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.













