Integrasi Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Geometri di Sekolah Dasar melalui Model Kontekstual
DOI:
https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.66030Abstract
This research aims to analyze the integration of local wisdom in geometry learning in elementary school through contextual learning model. elementary school through contextual learning model. Using a qualitative qualitative method, data were collected from 28 relevant articles and analyzed thematically. analyzed thematically. The results show that the use of local cultural elements cultural elements such as traditional houses, traditional games, and fabric motifs can improve students' understanding of geometry concepts, learning motivation, and cultural awareness. students' cultural awareness. This study recommends the development of culture-based teaching materials and further implementation through field studies.References
Agus Supriatna, D. S. (2025). Buku Ajar Metode Penelitian Kualitatif. Malang: PT Literasi Nusantara Abadi Grup.
Andi Suhandi, D. K. (2019). Meningkatkan Kemandirian Siswa Melalui Model Pembelajaran Kontekstual Di KelasIV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 125-137.
Anih Syapaah, F. M. (2024). Model Pembelajaran Kontekstual Pada Pelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 73-79.
Annas Solihin, R. K. (2024). Pengaruh Integrasi Budaya Karapan Sapi Berbasis Etnomatematika Terhadap Hasil Belajar Geometri Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 1466 - 1475.
Arianti, N. D. (2021). Eksplorasi Konsep Matematika Sekolah Dasar Pada Kenduren Wonosalam Sebagai Kearifan Lokal Kabupaten Jombang. Jurnal PGSD Volume 09 Nomor 6, 2657 - 2669.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-print Digital Library, 1-6.
Dini Wahyu Mulyasari, A. D. (2021). Efektivitas Pembelajaran Etnomatematika “Permainan Engklek” terhadap Pemahaman Konsep Geometri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tadris Matematika, 1-14.
Elvi Mailani, D. I. (2024). Analisis Keliling, Luas Permukaan, Dan Volume Bangun Ruang Sisi Tegak Berdasarkan Kearifan Lokal Tapanuli Selatan. Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif, 1-6.
Elvi Mailani, D. I. (2024). Konsep Geometri Berbasis Kearifan Lokal: Studi Kasus Kebudayaan Tapanuli Utara. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 130-134.
Elvi Mailani, D. I. (2024). Konsep Geometri Dalam Kearifan Lokal Berastagi. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 85-93.
Elvi Mailani, F. K. (2024). Kekayaan Geometri Dalam Kearifan Lokal: Studi Kasus Kebudayaan Sumatera Utara. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Teknologi, 87-109.
Elvi Mailani, M. M. (2024). Pembelajaran Volume Bangun Ruang: Mengintegrasikan Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 197-204.
Hanifah Fitriyani, A. D. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Geometri Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 1-8.
Hasnah. (2015). Penerapan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geometri. Jurnal Nalar Pendidikan, 73-77.
Khairunnisa, I. A. (2023). Pengaruh Penerapan Pendekatan Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terintegrasi Budaya Lokal terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 842-853.
Lalu Muhammad Alditia, I. N. (2023). Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Geometri dalam Kearifan Lokal Suku Sasak. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 160 - 169.
Lies Shofia Sa’diah, D. S. (2023). Model Pembelajaran Kontekstual untuk Membantu Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Ilmiah Pendidik Indonesia, 1–7.
Mailani, E. (331-343). Pembelajaran Matematika Sd Intergrasi Kearifan Lokal Sumatera Utara. ESJ (Elementary School Journal), 2021.
Miza Nina Adlini, A. H. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 974-980.
Musabihatul Kudsiah, D. A. (2022). Pengembangan LKPD Matematika Berbasis Kearifan Lokal (Permainan Tradisional) Suku Sasak Lombok Di Sekolah Dasar. Jurnal DIDIKA : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 242-251.
Mutiara Melani Putri, N. P. (2025). Pemanfaatan Kearifan Lokal Rumah Adat Bugis Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di Wilayah Desa Tampo. Idea Pengabdian Masyarakat, 138-143.
Ninawati, M. (2020). Potensi Penerapan Nilai-Nilai Budaya Lokal Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal MATH-UMB.EDU, 24-29.
Panji Setiawan, I. D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 164-173.
Ratu Asmaarobiyah, N. R. (2025). Eksplorasi Etnomatematika Materi Konsep Geometri Pada Bangunan Dan Alat-Alat Tradisional Kesepuhan Citorek. Journal Buah hati, 13-29.
Resa Syam Rahmawati, A. S. (2025). Eksplorasi Etnomatematika Pada Bentuk Ketupat Dalam Tradisi Rebo Wekasan Dan Relevansinya Dengan Pembelajaran Matematika di SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 134-146.
Santi Arum Puspita Lestari, D. S. (2024). Integrasi Etnomatematika dalam Pembelajaran Bangun Datar Segi Empat Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika. Jurnal Inovasi Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 161-171.
Septina Rahmawati, D. C. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, Vol 6, No 3 http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD.
Siti Quratul Ain, L. J. (2025). Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Geometri di Sekolah Dasar dalam Kearifan Lokal kain Songket dan Pakaian Melayu. Ganaya : Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 320-328.
Siti Rahmawati, A. V. (2024). Pengembangan Modul Pembelajaran Etnomatematika Berbasis Kearifan Lokal Suku Sasak Pada Materi Bangun Datar Kelas III di SDN 8 Cakranegara Tahun Ajaran 2023/2024. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 299-310.
Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan RnD. Bandung: Alfabeta.
Yuli Bangun Nursanti, B. A. (2024). Systematic Literature Review: Efektivitas Penerapan Pendekatan Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Education and development, 107-113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nur Kibah Mandasari, Apriyanda, Ilda Zahratunisa, Suhailah Haya Nasution, Syahrial, Doni Irawan Saragih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Penulis.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (Refer to The Effect of Open Access).