PENGARUH PENDEKATAN KONTEKSTUAL TERHADAP PEMAHAMAN KECEPATAN DAN DEBIT DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Aulia Dea Ananda Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Munisa Putri Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Niko Alriadi Sinaga Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Syahrial Syahrial Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Doni Irawan Saragih Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221

Abstract

This study aims to evaluate the effectiveness of the contextual teaching and learning (CTL) approach in enhancing elementary school students’ understanding of the mathematical concepts of speed and flow rate. Using a literature review method, the researchers analyzed various relevant academic sources and found that the contextual approach effectively connects subject matter with students’ real-life experiences, making learning more meaningful, applicable, and enjoyable. The findings indicate that CTL not only improves conceptual understanding but also fosters the development of critical thinking skills, collaboration, and learning motivation. Therefore, this approach is recommended as an effective and adaptive instructional strategy to improve the quality of mathematics education in elementary schools, particularly in topics related to speed and flow rate.

References

Ani, A., Maulana, M., & Sunaengsih, C. (2017). Pengaruh pendekatan kontekstual berbasis kecerdasan visual-spasial terhadap kemampuan pemahaman matematis siswa sekolah dasar. Jurnal Pena Ilmiah , 2(1), 971-980.

Bastian, A., & Reswita. (2022). Model dan pendekatan pembelajaran. Indramayu: Penerbit Adab. ISBN: 978-623-497-024-1.

Ester, K., Sakka, F., Mamonto, F., Mangolo, A., Bawole, R., & Mamonto, S. (2023). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) di SD Gmim II Sarongsong. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 967-973.

Handayani, H. (2015). Pengaruh pembelajaran kontekstual terhadap kemampuan pemahaman dan representasi matematis siswa sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, I(1), 142-149.

Mazrur. (2021). Contextual Teaching And Learning Dan Gaya Belajar, Implikasi Pada Hasil Belajar Mata Pelajaran Fikih. Bekasi: CV. Media Edukasi Indonesia.

Nur, Z.T. (2019). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Kontekstual terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPIT Aziziyyah Pekanbaru. Skripsi, University Islam Riau.

Sulastri, A. (2016). Penerapan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, I(I), 156-170.

Widyasari, N., Hayyun, M. (2017). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Yolanda, A., Sihotang, M., Zebua, J. A., Hutasoit, M., & Sinaga, Y. L. (2024). Strategi pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa sekolah dasar. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(3), 301-308.

Yuliani, A. F., Cahyadi, F., & Saputro, B. A. (2021). Analisis Learning Obstacle Materi Kecepatan dan Debit Pada Pembelajaran Daring Sekolah Dasar. Jurnal Didaktis Indonesia, 1(1), 49-62.

Published

2025-07-04

How to Cite

Ananda, A. D., Putri, M., Sinaga, N. A., Syahrial, S., & Saragih, D. I. (2025). PENGARUH PENDEKATAN KONTEKSTUAL TERHADAP PEMAHAMAN KECEPATAN DAN DEBIT DI SEKOLAH DASAR . EDUKASI KULTURA JURNAL BAHASA SASTRA DAN BUDAYA, 12(1), 264–277. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kultura/article/view/67425

Most read articles by the same author(s)